Тільки за останній тиждень бензин та дизельне паливо подорожчали на 1 грн./л. З 20 серпня (а саме цей день став відправною точкою в масштабному переписуванні цінників) дизельне паливо зросла в ціні на 3,6 грн./л (13%), а бензин — на 3,5 грн. (12%), — констатують в Нафтогазовій асоціації України. На деяких заправках бензин А-95 коштує вже дорожче 35 грн., а преміальний А-95 плюс — і зовсім 36,5 грн. Ціни на дизель впритул підбираються до 33 грн.

Ціни на автогаз тільки за один день — з 8 на 9 жовтня — підскочили на 15 коп. — до 15,6 грн./л. На початку вересня газом можна було заправитися по 14 грн.

Як пояснив «Мінфіну» екс-глава «Об'єднання операторів ринку нафтопродуктів України» та експерт паливного ринку Леонід Косянчук, нинішні і без того рекордні цінники можуть ще більше зрости. І в підсумку стати головним болем не лише пересічних водіїв, але й усіх українців. Адже дороге автопаливо б'є по собівартості практично всіх товарів та послуг, розкручуючи і без того високу інфляцію.

«Мінфін» розбирався, чому так стрімко ростуть ціни на заправках і чим це загрожує вітчизняній економіці.

Іран, «Майкл» та долар

Як пояснив «Мінфіну» Леонід Косянчук, головна «винуватиця» рекордного подорожчання бензину та дизельного палива — нафта. «Навіть внутрішні виробники нафтопродуктів формують ціни за імпортним паритетом і ніколи не поставляють на ринок свою продукцію дешевше імпортної. Як правило, звіряються з прайсами Білоруської нафтової компанії, а та виставляє свої ціни за світовими котируваннями », — говорить експерт.

За інформацією спеціалізованого майданчика encorr, нафта на міжнародних біржах продовжує дорожчати. На початку цього тижня котирування на нафту марки Brent на умовах поставки в грудні підвищилися на 0,5% (до 84,33 доларів за барель). Для порівняння: барель листопадової нафти коштував 74,4 доларів.

Причиною подорожчання аналітики називають скорочення поставок на світовий ринок іранської нафти (вони впали з 2,5-2,7 млн. барелів до 1 млн.). Іранських трейдерів зупиняють санкції США — Дональд Трамп пригрозив ізоляцією країнам, які зважаться закуповувати іранську нафту.

Країни ОПЕК не можуть швидко замістити своїм товаром опальну нафту з Ірану, в результаті пропозиція на ринку скорочується. Напруги на ринок додав ураган «Майкл», який переміщається до Мексиканської затоки, де розташовані вишки ряду нафтовидобувних компаній. Останні вже скоротили видобуток на 19%.

Всі ці фактори дозволяють аналітикам будувати найпесимістичніші прогнози. Вони не виключають, що вартість нафти досягне в наступному році 100 доларів за барель. «Не знаю, скільки тоді буде у нас бензин — по 40 або може по 50 грн.», — говорить Косянчук.

Він на пальцях пояснив, звідки береться зовнішня рекордна вартість бензину. «Нафтопродукти контрактуються по 747 доларів за тонну плюс акциз 213,5 євро та помножити все це на поточний курс НБУ. Кожні 10 доларів подорожчання тонни нафтопродуктів в опті дають плюс 40 копійок до вартості літра бензину», — підрахував він.

ЗАМОВИТИ КРЕДИТНУ КАРТУ ДЛЯ ВОДІЇВ

Така цінова пропорція дійсна, якщо курс гривні до долара буде залишатися стабільним. «Кожна додаткова гривня в курсі долара — це ще плюс 85-87 копійок на літрі бензину та дизеля», — розповів Косянчук. Якщо курс до кінця року досягне, наприклад, 30 грн./$, як це, власне, і закладено в бюджеті, то автомобільне паливо подорожчає ще, як мінімум, на 1,2 грн./л.

За даними газового трейдера Михайла Шубана, газ в опті подорожчав за останній місяць з 25 тис. грн. до 27 тис. грн. Причому 500 грн. в цьому прирості — через стрибок курсу долара. Якщо раніше ціни на газ завжди гнав вгору дисбаланс на ринку (трейдери не вгадували потреб водіїв та виникав дефіцит), то зараз газу на АЗС більш ніж достатньо. «Наші трейдери стали заручниками білоруських котирувань. Дати ціни нижче ми просто не можемо, хоча і розуміємо, що в цих котируваннях велика частка спекулятивної складової», — пояснив Михайло Шубан. Але до зими попит на газ традиційно падає, причому, не тільки в Україні, але й в Росії, звідки до нас йде левова частка цього палива. Тому експерти не виключають невеликого зниження цін на газ — до 1 грн./л протягом листопада-грудня. Але якщо курс долара знову піде вгору, водії можуть і не дочекатися знижок.

Державний НЗ за рахунок водіїв

Експерти обговорюють і ще один фактор, що в доступному для огляду майбутньому може підтягнути ціни на бензин та дизель. Йдеться про формування якогось паливного резерву. Обзавестися таким стратегічним запасом в обсязі 2 млн. т сирої нафти та нафтопродуктів Україна зобов'язалася перед ЄС. І Держрезерв, який буде цей резерв формувати, вже на низькому старті — найближчим часом він подасть у Верховну Раду відповідний законопроект. Згідно з ним, 70% стратегічних запасів буде формувати держава, а ще 30% — приватні нафтотрейдери. Перші закладки НЗ повинні початися вже в наступному році. Вони будуть зберігатися на складах Держрезерву та приватних АЗС.

Питання в тому — хто оплатить формування таких запасів. Адже сума знадобиться чимала — до 12 млрд. грн.

«Від самостійного формування стратегічного запасу нафтопродуктів держава вирішила відмовитися та поділила ризики з операторами та учасниками ринку в пропорціях 70/30. Але відразу варто зазначити — введення додаткового паливного податку чинитиме тиск на ціни. За попередніми підрахунками, це додасть до вартості палива 1 — 1,2 грн./л», — підрахував директор департаменту стратегічного маркетингу та розвитку мережі «БРСМ-Нафта" Олександр Мельничук.

Розраховувати, що в подальшому наявність такого запасу дозволить згладити різкі цінові скачки (скажімо, Держрезерв міг би викидати бензин та дизель на ринок в періоди їх подорожчання) годі й говорити, — каже Леонід Косянчук. «Не варто розраховувати, що Держрезерв буде продавати паливо дешевше від ринкових цін», — упевнений він. Такий запас потрібен лише на крайній випадок і повинен забезпечити країні 90-денний обсяг споживання палива на випадок енергетичного ПП.

Як дорогий бензин розганяє інфляцію

Поки водії заправляються на останні гроші, економісти передрікають справжній шок для економіки.

За словами економіста Віктора Скаршевського, дорогий бензин може прискорити й без того високу інфляцію в країні. «За даними Держстату, «вага» палива та ПММ в структурі споживчої інфляції — 3,9%. Для порівняння: частка гарячої води та опалення — лише 1,3%, електроенергії — 4,5%, продуктів харчування — 40,3%. Подорожчання бензину та дизельного палива додасть до загального інфляційного показника порядку 0,4-0,5%. Тобто, якщо уряд прогнозував раніше інфляцію за підсумками року 9,5%, то тепер буде до 10%. А реальні показники, які вже зараз перевищують 10%, цілком можуть досягти 11% », — констатує експерт.

Але економіст бере до уваги лише розрахункові показники. Насправді бізнес любить зловживати паливною складовою, щоб виправдати підвищення цін. Як розповів голова Асоціації постачальників торговельних мереж Олександр Дорошенко, реальна частка транспортної складової в структурі собівартості продуктів харчування варіюється від 3% до 5%. Тобто подорожчання палива на 12-13%, по ідеї, повинно майже не відобразитися на цінниках в магазинах. Але насправді ціни на їжу вже зросли, як мінімум, на 5-7%. Пояснюючи подорожчання, виробники неодмінно згадують про «дорогий бензин».

Втім, Скаршевський каже, що в цьому випадку включається ланцюгова реакція — спочатку дорога логістика позначається на цінах на сировину, потім її закладають в оптові прайси на готову продукцію, а після — в магазинні цінники. «Якщо брати від поля до полиці, то це може бути 10% і навіть більше», — підсумував Дорошенко. А так як нинішній ціновий пік на АЗС припав якраз на збір врожаю і осінню посівну, то українці будуть оплачувати цю «паливну націнку» ще й у наступному році.

Костянтин Соприкін