Проект головного фінансового документу країни прокоментувала головний економіст Dragon Capital Олена Білан. 

Уряд планує фінансувати дефіцит бюджету за рахунок чистих запозичень на суму 22 млрд грн в еквіваленті ($0,8 млрд) на зовнішніх ринках та чистих запозичень в розмірі 52 млрд грн ($1,8 млрд) на внутрішньому ринку, а також за рахунок надходжень від приватизації на суму 17 млрд грн ($0,6 млрд), порівняно з 21 млрд грн, які закладені в бюджет 2018 року.

Офіційний макроекономічний прогноз, на базі якого розраховані показники бюджету, передбачає зростання реального ВВП на 3,0% р/р (до 3,9 трлн грн), вповільнення інфляції до 7,4% р/р з 9,9% у 2018 р, а також валютний курс у 2019 році на рівні 28,2 грн/$ (середній) та 29,4 грн/$ (на кінець року).

Запропонований дефіцит бюджету відповідає зобов’язанням України в рамках поточної програми співпраці з МВФ. Макроекономічні прогнози уряду передбачають номінальне зростання ВВП на 14% р/р (порівняно з нашим прогнозом у 10% через нижчу оцінку інфляції). Тим не менш, уряд консервативно моделює зростання доходів та видатків на 10% р/р, порівняно з ростом на 16% та 18% відповідно, закладеним у бюджет 2018 року. Крім того, зростання доходів та витрат бюджету є нижчим від темпів зростання номінального ВВП, що є довгоочікуваним з нашого боку кроком. Видатки бюджету стримуються вповільненням темпів зростання мінімальної зарплати (+12% р/р до 4 173/місяць порівняно з +16% р/р у 2018 р.), зменшення субсидій на житлово-комунальні послуги та призупинення зростання зарплат держслужбовців у 2019 р. Це дозволить збільшити видатки на оборону, освіту та охорону здоров’я. Уряд оцінює, що видатки на обслуговування боргу зростуть на 12% р/р до 145 млрд грн (3,7% ВВП), що означає профіцит бюджету без урахування цих видатків на рівні 1,4% ВВП, аналогічно цільовому показнику 2018 року.

Документи, що додаються до проекту бюджету, вказують на те, що потреби уряду в фінансуванні наступного року складуть $12,8 млрд. Сюди входить $4,3 млрд зовнішніх виплат (майже вдвічі перевищуючи $2,2 млрд, які необхідно виплатити у 2018 р.), $5,3 млрд виплат по внутрішньому боргу (в тому числі близько $2,1 млрд валютних ОВДП), та $3,2 млрд для фінансування дефіциту бюджету. Уряд планує забезпечити свої потреби у фінансуванні за рахунок більших запозичень як на внутрішньому, так і на зовнішніх ринках, і передбачає розміщення $7,2 млрд нового внутрішнього боргу ($1,8 млрд в чистому вимірі, що вказує на амбітну ставку роловеру на рівні 135%) та $5,1 млрд зовнішніх запозичень, в тому числі випуск суверенних єврооблігацій в розмірі $3,5 млрд. Остання цифра, судячи з усього, включає $0,8-1,0 млрд облігацій, випущених під гарантію Світового Банку, тобто звичайне розміщення єврооблігацій становитиме близько $2,5 млрд. Серед інших зовнішніх запозичень уряд очікує отримання 500 млрд євро від ЄС (другий транш MFA-IV) та притік проектного фінансування. Варто зазначити, що ці цільові показники не є обов’язковими, а фактичні обсяги внутрішніх та зовнішніх запозичень будуть залежати від умов на ринку.

З першого погляду, проект бюджету на 2019 рік виглядає консервативним, але потрібен детальніший аналіз для оцінки ризиків, пов’язаних з доходною і витратною частинами. Також необхідно не забувати, що ключові параметри бюджету можуть змінитися під час обговорення в парламенті. Передбачається, що Верховна Рада повинна прийняти поправки до проекту бюджету (перше читання) до 20 жовтня і провести остаточне голосування до 1 грудня. Так чи інакше, ми вважаємо, що обмеженість варіантів фінансування змусить владу проводити обережну фіскальну політику, незважаючи на наближення виборів, з можливим розширенням співпраці з МВФ, що передбачає додаткові гарантії.