Як уже писав «Мінфін», 15 червня у Верховній Раді з'явилося два законопроекти на тему євроблях — №8487 і 8488. У першому пропонувалося кардинально змінити систему розмитнення авто, причому, не тільки на єврономерах, але і всіх імпортних легковиків, включаючи нові. Згідно з новою формулою, буде встановлено так звану базову вартість (для нового авто з бензиновим двигуном об'ємом 1000 куб. см — 50 євро, з дизельним — 75 євро) і коефіцієнти, які будуть залежати від мотора і віку автомобіля (чим старше і потужніше — тим дорожче ). За задумом депутатів, євробляхери повинні розмитнити свої незаконні зараз авто протягом 6 місяців з моменту прийняття законопроекту 8487. Для тих, хто не вкладеться в строк, в проекті №8488 прописані драконівські штрафи — до 170 тис. грн.

Ці законопроекти повинні були розглядатися в парламенті в четвер. І шанси на прийняття в першому читанні були досить високі, тому що в розробці проектів брали участь представники практично всіх парламентських фракцій. Попередньо документи планувалося узгодити з активістами від євробляхерів.

Читати також: Легалізація або зачистка

Однак документи забракували. Раніше голова громадської організації АвтоЄвроСила Олександр Чернявський пояснював «Мінфіну», що євробляхери готові розмитнювати свої авто, якщо вартість оформлення не перевищить 500 — 1 000 євро. Але за запропонованою депутатами формулою виходило дорожче — не менше 2-3 євро за середньостатистичне авто. Так що євробляхери і парламентарії не зійшлися в ціні. Відповідно, в четвер проекти не те що не обговорювалися на засіданні ВР, але навіть не потрапили до порядку денного.

Втім, напередодні, 20 червня, Кабмін видав свою версію вирішення проблеми евроблях. У постанові №479 «Про реалізацію експериментального проекту щодо створення умов для перешкоджання ухилення від сплати митних платежів» передбачене жорстке силове зачищення цього ринку.

Кабмін розширює повноваження МВС і Мінфіну і дозволяє їм контролювати митницю в питанні сплати мит за євробляхи.

«Полювання» на євробляхи, власне, вже стартувало. Згідно з урядовою постановою, з 21 червня по 31 грудня 2018 року розпочинається «експеримент»: поліцейські будуть цілодобово чергувати в зоні митного контролю в пунктах пропуску на кордоні, щоб ловити євробляхи, які намагатимуться заїхати до України.

Плюс — поліції і представникам МВС надається відкритий доступ до бази митників «Інспектор-2006», через яку можна знайти євробляхи, які вже заїхали в країну. Для власників таких авто, за чинним законодавством, передбачені штрафи від 8,5 тис. грн. за порушення режиму ввезення від 10 днів. Тобто прецеденти, коли євробляхерам виписували штрафи за кілька мільйонів гривень, можуть стати масовими. Поліція також має право поставити авто на іноземних номерах на штрафмайданчик, звідки його може забрати лише законний власник (а це в більшості випадків — іноземна фірма).

З 1 вересня контролери повинні будуть регулярно рапортувати уряду про хід експерименту.

«Коли я написав, що законопроекти №8487 і №8488 про зниження акцизів на автоімпорт не надто гарні для офіційних автоімпортерів і дилерів, але дуже вигідні для простих українців, то вислухав купу критики про те, що мовляв пропозиції Южаніної погані і необхідно повністю скасовувати податки, а бляхи розмитнити по $200. Ну і що? Не підтримали бляхери пропозиції Южаніної, а тепер і самі постраждають від втручання Генпрокуратури, МВС і Кабміну. Законопроекти про зниження податків навіть не включили до порядку денного сесії ВР, а після отримання поліцією митної бази, згідно з постановою КМУ 479, пропозиції щодо зниження акцизу можуть зовсім зникнути і МВС буде реалізовувати силовий сценарій… А шкода…», — прокоментував розвиток ситуації з євробяхами на своїй сторінці в Facebook голова Всеукраїнської асоціації автоімпортерів і дилерів (ВААІД) Олег Назаренко.