Всього, за підсумками минулого року, продажі електрокарів склали 2700 шт. У цьому сезоні, якщо все піде так, як розраховують експерти, цифра виросте, як мінімум, до 5-,5 тис. шт.

«Мінфін» розбирався, чому українці масово пересідають на електромобілі і наскільки вигідна їх покупка і експлуатація в нашій країні.

Мода плюс ціна

За словами голови Всеукраїнської асоціації автоімпортерів і дилерів (ВААІД) Олега Назаренка, нинішні рекордні продажі електрокарів — прямий результат податкових пільг. Минулого року до Податкового кодексу було внесено зміни, які скасували акцизний збір, ПДВ і мито на імпорт електрокарів. І продажі відразу ж злетіли, — говорить експерт. Зниження мит зробило електрокари дешевше, в середньому, на 17%. З огляду на те, що ці автомобілі недешеві й коштують дорожче традиційних легковиків з двигунами внутрішнього згоряння (до $ 20-30 тис.за авто 2014-2016 рр випуску), економія в $3,5 — 5 тис. виявилася вагомим аргументом для багатьох автолюбителів.

Але популярність електрокарів росла і до запровадження податкових преференцій, правда, повільніше. Так, в 2017 році, в порівнянні з 2016, продажі електрокарів збільшилися в два рази, — стверджують в асоціації «Укравтопром».

Рекордну динаміку експерти пояснюють декількома факторами. По-перше, електрокари дешевші в обслуговуванні ніж традиційні легковика. Скажімо, повна зарядка акумулятора за діючими тарифами на електроенергію обійдеться в середньому в 20-30 грн. Його в середньостатистичному авто вистачає на 140-220 км. Це означає, що один кілометр шляху обійдеться від 14 коп. Для порівняння: авто з бензиновим двигуном споживає в середньому 10 л/100 км. У грошах це близько 3 грн на 1 км шляху, що майже в 20 разів дорожче, ніж у випадку з електрокаром. Але це усереднені цифри. Експерти розповідають, що деякі моделі електрокарів демонструють справжні дива економії і дозволяють кататися по 7-9 коп. / км.

Крім того, поступово в Україну приходить європейська мода на екологічні авто. Особливо активно цю тенденцію переймає молодь, яка все частіше називає екологічність чи не головним критерієм при виборі моделі, а економічність і ціну ставить на друге і третє місце відповідно. Електрокари вважаються дорогою і престижною іграшкою, яку можуть дозволити собі лише «просунуті» автолюбителі. І якщо продавцям вдасться закріпити за цими авто подібний статус, безбідне майбутнє їм забезпечено, — впевнені автоексперти.

Звідки машини?

За даними асоціації «Укравтопром», найпопулярнішими в Україні, за підсумками 2017 року, стали електромобілі Nissan Leaf (було продано майже 1,9 тис. шт), BMW i3 (79 шт.), Tesla Model S (56 шт), Focus Electric (54 шт) та Fiat 500e (30 шт.). Як видно, в цьому топ-5 участь чотирьох останніх моделей вельми умовна: різниця в продажах, в порівнянні з лідером списку — більш ніж в 20 разів. Між тим, як пояснив «Мінфіну» представник компанії «Ніссан Україна» Володимир Іванов, незважаючи на те, що вони є офіційним імпортером Nissan в нашу країну, електрокарів Leaf поки не завозять.

«Справа в тому, що ми завжди адаптуємо всі моделі Nissan до українському ринку і наших умов експлуатації. Наприклад, посилюється ходова частина, наноситься додатковий антикорозійний захист, змінюється акумулятор. Це мільйони доларів додаткових витрат. Але якщо на великих партіях авто з двигуном внутрішнього згоряння такі гроші незначно позначаються на роздрібній ціні, то у випадку з електрокарами ситуація буде іншою, адже в штуках їх поки продається не так багато. А з урахуванням того, що електричні моделі і так коштують недешево, додаткова націнка зробить їх неконкурентними », — вважає Іванов.

Renault тільки недавно оголосила про офіційний старт продажів своїх електричних моделей ZOE і Kangoo ZE. Їх реалізацією займеться 9 дилерів компанії.

Поки офіційні імпортери тільки тестують ринок, зростанням попиту на електрокари активно користуються сірі постачальники. За даними асоціації «Укравтопром», за минулий рік частка б/у моделей на ринку авто з електродвигунами рекордно зросла — з 42% до 86%.

За словами автомобільного експерта Сергія Креймера, більшість тих же Nissan Leaf потрапляють в Україну з США, менше — з Німеччини та Голландії.

«У США електрокар після аварії можна купити і за $3-4 тис. Його абияк відновлюють і відправляють на продаж до України», — розповів «Мінфіну» Креймер. Тут воно може коштувати вже $12-15 тис., хоча податків, якими посередники могли б виправдати високі ціни, в Україні на електромобілі вже немає. Бувають випадки, коли відновлені авто і зовсім продаються як нові і можуть коштувати до $30 000. «Це при тому, що в США і Європі биті електрокари намагаються взагалі не ремонтувати, а відразу продають на запчастини. Адже у випадку з електронікою незрозуміло, як в подальшому поведе себе таке авто, скажімо, чи не заклинить його в самий невідповідний момент», — зазначає Креймер. За його словами, в Німеччині та Голландії є маса пропозицій битих електрокарів, причому, ціни на деякі знижені в рази. І бажаючі їх купити не стоять у черзі. «Наприклад, Tesla 2016 року випуску, яка в салоні коштує близько 150 000 євро, після ДТП продається за 30 000 євро, і ніхто не купує», — зазначив експерт.

Електро-сюрпризи

Вітчизняні експерти б'ють на сполох, стверджуючи, що наш ринок перенасичений електрокарами сумнівної якості. Їх техоглядів ніхто не проводить, власне, в Україні навіть не розроблені чіткі вимоги до стану основних вузлів і систем авто з електричними двигунами.

У підсумку найменше, що загрожує потенційному покупцеві, — втратити гроші. Офіційно в нашу країну не поставляють запчастин до електрокарів, та й авторизованих станцій по їх ремонту та обслуговуванню практично немає. Зате масово з'являються гаражні СТО. Вони беруться полагодити будь-яку поломку, але екскурс нашого дяді Васі в електричне нутро продукції японського або німецького автопрому може виявитися фатальним для машини.

Інший потенційний ризик — сумнівна безпека старих електрокарів. «У випадку з американцями занадто багато питань до зарядки (її доводиться адаптувати під наші мережі), не завжди є навіть подушки безпеки, а якщо авто відновлюють після аварії в гаражах, в нього взагалі страшно сідати — невідомо, як воно поведеться на дорозі», — зазначає Креймер.

Володимир Іванов відзначає і низький рівень розвитку інфраструктури, перш за все, дефіцит зарядних станцій. Його колеги розповіли «Мінфіну», що в Україні зарядки для електромобілів встановлюються, як правило, на звичайних АЗС. Причому використовуються переважно китайські або вітчизняні пристрої, які можуть виявитися небезпечними для електричних акумуляторів.

Бажаючі розвивати мережі зарядок для електрокарів є, а регулятор обіцяє включити зелене світло потенційним інвесторам. Так, в НКРЕ недавно заявили, що мережам електромобільних зарядних станцій не потрібно отримувати ліцензії на продаж електроенергії. Щоб скласти договір на поставку електроенергії, бізнесменові достатньо надати копію документа на власність (приміщення) та договір оренди на землю. Як розраховують експерти, в найближчому майбутньому це буде стимулювати появу нових зарядних станцій по всій Україні.

Головним же сюрпризом для власників електрокарів може виявитися необхідність заміни акумуляторів. Вони коштують досить дорого — до 60% від вартості всього авто. Виробники дають 5-8 років гарантії на нові акумулятори. Але, як правило, ні в США, ні в Європі їх не продають в комплекті з машинами — авто йде за окремою ціною, а на акумулятор укрладаэться договір оренди з помісячною орендною платою. Це дозволяє власнику, по-перше, поміняти акумулятор на новий в будь-який момент, а по-друге, не морочитися з утилізацією (літієві акумулятори забруднюють навколишнє середовище, тому їх переробка коштує досить дорого).

Але у нас все інакше. Автомобілі продаються в комплекті з акумуляторами, причому останні можуть бути вельми сумнівної якості і вийти і ладу в будь-який момент. За новий же доведеться платити, як мінімум, $5-8 тис. (в залежності від виробника і технічних параметрів). Експерти прогнозують, що масову заміну акумуляторів українці будуть робити через 3-5 років, і дорожнеча цієї «кампаниії» може істотно прорідити армію шанувальників електрокарів в нашій країні.

Марія Коливанова