Законопроект № 7180 пропонував відмовитися від нині діючого підходу, коли наглядові ради Ощадбанку і Укрексімбанку формуються з представників президента, парламенту і уряду (по п'ять чоловік). Таким чином політики зараз можуть впливати на діяльність держбанків, в тому числі — змушувати їх фінансувати бізнес можновладців.

Тому Мінфін погодився скоротити склад наглядових рад з 15 до 7 осіб і почати оплачувати роботу членів наглядових рад. Більшість з них — п'ять чоловік — повинні бути незалежними і вибраними на конкурсі. Від президента і Кабміну залишиться по одному представнику.

Ухвалення закону могло розблокувати роботу наглядових рад, оскільки зараз вони недієздатні. Верховна Рада не заповнює свою квоту з 2012 року, а з травня 2017 го в наглядових радах Ощадбанку і Укрексімбанку залишаються вакансії представників президента. Всіх своїх членів делегував лише Кабмін.

Чому не голосують

Публічно парламентарії не готові визнавати, що документ їм не вигідний. «Серед депутатів вистачає проблемних позичальників держбанків, і не в їх інтересах, щоб там з'явилися незалежні органи управління. Їм же тоді доведеться кредити повертати», — розповів виданню співрозмовник в Кабміні.

Законопроект, серед іншого, пропонував ввести кримінальну відповідальність за неправомірне втручання чиновників або інших осіб в роботу державних банків. Крім того, Олександр Данилюк публічно обіцяв подати у Раду законопроект про зняття грифа банківської таємниці з проблемних позичальників держбанків, і тоді «спливли б» прізвища депутатів і нинішніх, і колишніх.

Видання наводить також іншу версію, згідно з якою, голосування документів провалили через бажання змістити Олександра Данилюка. Причина — давній конфлікт між міністром фінансів і одним з впливових депутатів фракції БПП Ніною Южаніной. Частково ця версія підтверджується тим, що вчора також не був прийнятий законопроект про підготовку в травні трирічної бюджетної декларації.

Регламент Ради забороняє вносити на розгляд парламенту ідентичний законопроект протягом поточної сесії. Але реформа корпоративного управління держбанків може бути проведена через інший документ по банківській або фінансовій тематиці, який може навіть не мати назву, пов'язану з держбанками.

Є й інший важливий аспект прийняття законопроекту № 7180. Документ необхідний для виконання нової стратегії управління державними банками, в фіналі якої прописана їх приватизація. «Згідно зі стратегією держбанків, планується входження в капітали Ощадбанку та Укрексімбанку  МФО. Реформа корпоративного управління може зробити держбанки більш привабливими в очах потенційних інвесторів », — зазначив заступник виконавчого директора Центру економічної стратегії Дмитро Яблоновський.