— Як банк завершив минулий рік?
— У звітності ми оперуємо цифрами у євровому еквіваленті. Отже, за підсумками 2017 р. приріст кредитного портфеля склав 35% — майже до 400 млн. У 2016 р. приріст був 50%. 400 млн — це достатньо великий портфель, що дозволяє нам займати 16-у позицію у рейтингах за активами. Водночас слід зазначити, що частка непрацюючих кредитів у нашому портфелі складає лише 6%. Це мінімальний показник по сектору. Крім цього слід враховувати, що ми спеціалізуємося на роботі з МСБ. Таким чином, реально наша позиція у рейтингах ще вища! «ПроКредит Банк» є стабільно прибутковим з 2010 р. Ми маємо всього дев’ять відділень, у нас лише 260 працівників, але вони справжні «профі», у підготовку яких ми інвестували чималі кошти.
— Як відомо, кілька років тому «ПроКредит Банк» почав працювати із більш великими клієнтами з сегмента МСБ. Як вам вдалося зберегти якість портфеля після цього?
— Так, ми переорієнтувалися з мікроклієнтів на більш організований сегмент малих та середніх підприємств. Процес був доволі плавним і тривав три роки. Було впроваджено нові стандарти аналізу та затвердження кредитів. Коли у 2014 р. ми почали переорієнтацію, то не видавали жодного кредиту більше 1 млн. Зараз у нас уже ціла низка таких позичальників. Максимальний кредит на сьогодні в одні руки становить 7,5 млн. Водночас середня сума кредиту наразі — 200 тис. До переорієнтації — менше 15 тис. І ми вже майже не маємо таких мікрокредитів у портфелі.
— До речі, ми не знаємо банків, що горять бажанням обслуговувати саме мікробізнес. От і ви їх покинули… Чому?
— Одна з основних причин — приватні підприємці (ФОП) нерідко кредитуються у банках як звичайні фізичні особи — кредити готівкою, кредитні картки тощо. За такого статусу кредити для них доступніші, хоча й дорожчі. Номінально такі позички вважаються споживчими, але фактично кошти спрямовуються на бізнес-потреби.
Такий підхід для нас не є прийнятним. Ми вважаємо, що свого часу наш банк зробив значний внесок у розвиток саме цього сегмента, коли йому це було потрібно найбільше. За рахунок цього ми відбулися як банк. Зараз економіка змінилася, ми відчуваємо необхідність у підтримці більш великого МСБ. Вважаємо, що нам добре вдається ефективно виконувати функцію фінансового посередника.
— Робота із великими корпораціями та «ритейлом» вас цікавить?
— Великий «корпоратив» нас наразі не цікавить. Упевнено зростати та стати великим банком можна і без цього, працюючи лише з МСБ. Роздріб, звичайно, нам цікавий, ми там розвиваємося. Зокрема, немає мети бути банком для масового ритейлу, розростатися за рахунок кількості клієнтів. Наша мета — дати якісний комплексний сервіс сучасним клієнтам середнього достатку, які готові працювати через віддалені (онлайн) канали, без акценту на роботу із готівкою та кредитування.
— Зараз саме фізичні особи є головним джерелом ресурсів для банків. Чи достатньо «ритейлу» саме у такому форматі для належного забезпечення фондуванням банку, що зростає?
— Так, зараз ми починаємо відчувати, що брак довгострокових ресурсів є одним із факторів, що обмежують зростання бізнесу. В 2017 р. нам довелося залучати зовнішні кредити. Зараз частка ресурсів від фізичних осіб становить 30%, кошти бізнесу — 40%, ще 30% — зовнішнє кредитування, зокрема, ЄІБ, ЄБРР та інших фондів. Зовнішні ресурси мають цільовий характер, але у нашому випадку ці цілі співпадають із нашою бізнес-моделлю, а тому активно використовуються.
— Що допомогло вам закріпитися у сегменті МСБ після відходу від мікрофінансування?
— Передусім ми не мали проблем із наслідками кризи, як інші гравці, у нас на порядку денному було лише зростання! Ми маємо надійну підтримку акціонерів. Принаймні, у нас не було дискусій з акціонерами щодо того, залишатися в Україні чи ні. Важливим також є фокус, або спеціалізація, що дозволяє зробити наші послуги максимально якісними.
— Апетит до ризиків у вас вищий, ніж у конкурентів?
— Я б сказав, що навпаки. Скажімо, є перелік забезпечень, що ми взагалі не розглядаємо: товари в обігу, майбутній врожай. Тобто ми достатньо консервативні. Натомість наша сильна сторона — у швидкому ухваленні рішень та грамотному структуруванні позики. Наприклад, до нас звертається агрофірма (40-50% нашого портфеля припадає саме на цей сегмент) по кошти на купівлю трактора. Ми ретельно вивчимо бізнес і на виході запропонуємо кредитний ліміт із урахуванням не лише цієї інвестиції, а й поточних потреб. Водночас ми враховуємо терміни кредитування, вартість позик. Ми точно не зробимо помилки, коли інвестиції фінансуються за допомогою короткострокової кредитної лінії.
— Яке співвідношення кредитування у гривні та валюті?
— Звичайно, переважно кредити видаються у гривні — приблизно 70%. Кредити у валюті доступні компаніям, що мають захист від валютних ризиків (надходження у валюті) або дуже добрий фінансовий стан, що дозволяє їм без потрясінь подолати можливі наслідки курсових коливань.
— Назвіть ваш основний кредитний продукт.
— До середини минулого року найбільшим попитом користувалися кредити під фінансування обігового капіталу. Найчастіше це були короткострокові кредитні лінії. З другої половини 2017 р. ми бачимо зміщення акцентів у бік інвестиційного кредитування на придбання техніки, обладнання тощо. Скажімо, наш агробізнес є технічно дуже недоукомплектованим.
— Які відсоткові ставки пропонуєте по кредитах? Як вплине на них підвищення облікової ставки НБУ до 16%?
— Стандартні кредитні ставки у національній валюті — 15-17% річних.
Облікову ставку було збільшено нещодавно, тому впливу наразі не відчуваємо, але, звичайно, є ризик здорожчання ресурсів.
— Ставки досить привабливі. Це не демпінг?
— Не сказав би, є й вигідніші пропозиції, принаймні, номінально. Наша максимальна ставка по строковому депозиту — 14% річних. Хоча у банків із вітчизняним капіталом ресурси об’єктивно дорожчі. Взагалі, відсоткова ставка — далеко не визначальний параметр. Постійний клієнт не піде до конкурентів, що запропонують йому кредит на 1 в.п. дешевше.
— Ви розвиваєтеся у той час, коли банківський сектор сидить на грошах і не кредитує, посилаючись на поганий захист прав кредиторів.
— Кожний правий по-своєму. Для різкого відновлення масового кредитування потрібні системні зміни, зокрема судової системи. Якщо ми були б крупним системним банком, ми із цією проблемою обов’язково зіткнулися б. Як спеціалізований банк, ми зростаємо за рахунок залучення якісних клієнтів з сегмента МСБ. Таким чином ми мінімізуємо системні ризики.
— Головним чинником успіху залучення клієнтів є кредитування, чи не так?
— Кредитування — це кістяк бізнесу будь-якого комерційного банку, тому його роль є домінуючою. Але ми розвиваємося комплексно. Наприклад, робимо усе, аби бути зручними для клієнтів. От, скажімо, спростили опис тарифів таким чином, щоб вони займали півсторінки! Це ззовні виглядає просто, але насправді довелося виконати чималу роботу. Тому маємо успіхи у залученні також «некредитних» клієнтів. Як результат, маємо зростання ресурсної бази.
Автор: Дмитро Гриньков
Джерело: https://business.ua/finansy/item/2707-vidchuvaemo-neobkhidnist-u-pidtrimtsi-bilsh-velikogo-msb/
Лицензія банка: Лицензия НБУ №195 от 13.10.2011г.