Регулятор побоюється, що приватні компанії будуть наживатися на користувачах, продаючи їм непотрібні фінансові продукти і змушуючи їх робити ризиковані інвестиції. Також ЦБ Китаю турбується, що в руках приватників під загрозою опиняться дані споживачів, повідомляє Хайтек.
Центральний банк Китаю ще в 2015 році відібрав 8 компаній для запуску пілотних програм соціально-кредитного рейтингу. У їх число увійшли Tencent і Alibaba. Але, як повідомляє Financial Times, жодна з компаній не отримала ліцензію на збір даних для соціального скорингу.
Система кредитного скорингу Sesame Credit від Alibaba розпочала роботу в 2015 році. На даний момент число користувачів сервісу перевищує 500 млн. Інший ІТ-гігант — Tencent — запустив програму Tencent Credit в тестовому режимі в кінці січня. Однак вже на наступний день компанії довелося згорнути запуск на вимогу ЦБ.
Варто зазначити, що рейтингові системи Sesame Credit і Tencent Credit відрізняються від банківських, так як враховують не тільки кредитну історію і фінансове становище клієнтів, але і їх покупки, активність в соціальних мережах і навіть мережу контактів.
У ЦБ таке охоплення збору даних визнали надмірним. При цьому в Китаї вже діє система соціального рейтингу, що враховує «благонадійність громадян». Володарі низького рейтингу позбавляються багатьох привілеїв, а за високі бали, навпаки, можна отримати бонуси.
Одночасно з цим Народний банк Китаю працює над власною системою кредитного рейтингу Baihang Credit Scoring (Xinlian). Очікується, що проект отримає ліцензію в найближчі місяці і запуститься до 2020 року. З точки зору регулятора, запуск Tencent Credit — це неприкрита спроба конкурувати з ЦБ.
Як пише FT, останнім часом китайські ЗМІ все частіше стали висвітлювати випадки розкрадання призначених для користувача даних приватними компаніями. Так, з'явилися відомості про клієнтів кредитних сервісів, які не могли їздити на потягах через низький рейтинг. Деякі експерти вважають, що таким чином уряд хоче вселити в громадян недовіру до приватних компаній і привернути увагу до власних розробок.
При цьому спочатку уряд підтримував фінтех-компанії, які розробляють скорингові системи. У мільйонів жителів Китаю до початку 2000-х років не було кредитної історії, і держава доручила приватникам якомога швидше зібрати бази даних і «підключити» жителів Китаю до системи фінансових послуг.
Але тепер уряд раптово стурбувався масштабом збору даних. Нещодавно стало відомо, що популярні мобільні сервіси мікропозик Yongqianbao і Paipaidai оцінюють платоспроможність громадян нестандартними способами.
Наприклад, додаток Yongqianbao враховує, як швидко людина набирає повідомлення на смартфоні, як часто вона їсть фастфуд і наскільки уважно вона читала угоду користувача. Компанії також залучають до роботи колекторів і дзвонять родичам користувачів, використовуючи контакти на смартфоні.