Ігор Стольницький, засновник і керівник хмарного сервісу для створення інтернет-магазинів «ХОРОШОП» назвав п'ять основних трендів, які будуть особливо помітні в 2018 році в сфері розробки та просування інтернет-магазинів:
Зростаюча конкуренція. Незважаючи на те, що лідери серед інтернет-магазинів давно зміцнили свої позиції і всім відомі, невеликі інтернет-магазини все активніше розвиваються в плані маркетингу і освоюють свою частину ринку. Ми можемо бачити це на прикладі своїх клієнтів, дрібних і середніх інтернет-магазинів, які ростуть і розвиваються з кожним роком.
Персоналізована комунікація. Інтернет-магазини вчаться збирати все більше інформації про клієнтів: стать, вік, сімейний стан, наявність і вік дітей, особисті уподобання і т.д. На основі цього формуються спеціальні пропозиції для кожної конкретної групи клієнтів. Це працює набагато краще і істотно збільшує лояльність клієнтів і середній чек. Масові ж розсилки відходять на другий план і все гірше сприймаються покупцями.
Нові формати контенту і канали просування. В першу чергу це стосується відео, про яке говорять вже не перший рік. І в 2018 це не зміниться: відеоогляди товарів стають дедалі популярнішими. З нових каналів просування окремо варто виділити месенджери. Їх можна використовувати як для реклами, так і для спілкування з користувачами, що набагато зручніше, і тому буде набирати популярність.
Збільшення популярності хмарних рішень для інтернет-магазинів. В першу чергу це торкнеться платформ для створення інтернет-магазинів, але в цілому не тільки їх. Це ще і CRM, системи обліку, автоматизації маркетингу і т.д. Хмарні рішення надають більше можливостей у порівнянні з коробковими, тому що постійно оновлюються і поліпшуються. Плюс дають можливість налаштувати інтеграцію з іншими сервісами, що дуже важливо для автоматизації роботи інтернет-магазину.
Крос-бординг. Це не тільки український, а й світовий тренд. Українські інтернет-магазини все більше хочуть продавати за кордон і навпаки. Розвиток сервісів для інтернет-магазинів (платежі, доставка і т.д.) цьому сприяє.
Збільшення обсягів транскордонної торгівлі та становлення Китаю як потужного центру електронної торгівлі — глобальний тренд. «Все більше споживачів, в тому числі — українців, купують товари на зарубіжних інтернет-майданчиках, — говорить керуючий партнер UAPAY і Softinvest Дмитро Зарахович. — Також серед глобальних трендів — штучний інтелект і чат-боти. Вибухову популярність ця технологія отримала ще в 2016 році, але в минулому році також активно розвивалася».
У той же час, за словами Миколи Сіньковського, ідеолога проекту 25h8, на тлі розвитку транскордонної торгівлі, з'явився запит на імпортозаміщення. «Українці хочуть купувати товари вітчизняного виробництва. У тому числі і за рахунок імпортозаміщення. Багато рітейлерів вже готові запропонувати їм таку опцію онлайн», — зазначив Синьковский.
Ще один тренд — бажання заощадити. «Гасло «В інтернеті дешевше!» вже не працює. Але у рітейлерів є інструменти управління цінами на товари, а також можливість винагороджувати покупців за допомогою програм лояльності. І їх необхідно використовувати. Адже бажання заощадити може стати визначальним під час вибору інтернет-магазину. Ми забезпечуємо пряму комунікацію між закупниками і постачальниками, минаючи посередників. Це суттєво позначається на кінцевій ціні для покупця», — резюмував ідеолог проекту бізнес-мережі.
В компанії «Нова пошта» одним з основних драйверів розвитку e-commerce називають постійно зростаючий рівень проникнення «розумних» девайсів. Додає темпів ринку і масштабне розгортання мереж 3G і перспективи, які відкривають мережі 4G. Завдяки широкому інтернет-покриттю онлайн-шопінг стає все доступнішим і зручнішим. А високошвидкісний мобільний інтернет робить покупки ще і спонтанними. Сьогодні лідери ринку відзначають постійно зростаючу частку покупок з мобільних пристроїв, а у деяких великих інтернет-магазинів частка m-commerce досягає 60%.
«Ще один тренд в e-commerce, розвиток якого забезпечать оператори доставки, — це її прискорення. У найближчі роки очікування клієнтів будуть рости, і одним з ключових вже зараз є скорочення терміну доставки. «Нова пошта» прагне відповідати запитам користувачів, тому перезапустила послугу Локал Експрес (доставка день в день). Поки що послуга доступна тільки в столиці, в планах — масштабування на міста-мільйонники. Сервіс дозволить охопити клієнтів, які не готові чекати стандартну добу», — заявляє директор з продажів «Нова пошта» Олег Макаренко.
Також серед трендів, на його думку, слід відзначити діджиталізацію доставки і можливість отримати безконтактний сервіс. «У мобільних додатках і в особистих кабінетах на сайтах компаній-операторів, зокрема «Нова пошта», можна створити експрес-накладну, оплатити доставку і товар на банківську карту одержувача, змінити дані одержувача. Список діджитал-можливостей постійно розширюється. Клієнти також можуть отримати посилку в почтоматі — автоматизованій точці видачі, і тут же оплатити послугу доставки. Ці два тренди будуть набирати обертів. Для e-commerce це означатиме кращий клієнтський досвід покупців, швидкість і зручність процесів», — зазначає Олег Макаренко.
Експерти також говорять про розвиток в Україні тренду мультиканальних продажів. Багато ритейлерів просувають комбінацію онлайн- і оффлайн-каналів продажів, тобто традиційні магазини і онлайн-майданчики.
З розвитком онлайн-торгівлі природно зростає і частка покупців, які оплачують замовлення картою на сайті. «Якщо в США і ЄС ця частка наближається до 100%, то в Україні вона поки що тримається біля позначки 35%. Проте, тренд очевидний — кількість таких покупців буде рости, — впевнений Дмитро Зарахович. — Інтернет-магазинам потрібно задуматися про впровадження зручного і надійного способу безготівкової оплати на своєму веб-ресурсі».
У той же час одним з факторів, який стримує подальше зростання числа покупок, оплачених картою, є брак довіри покупця по відношенню до продавця. Тому найважливішою подією на ринку e-commerce, на думку Дмитра Зараховича, є запуск першого в Україні Escrow-сервісу, який покликаний це виправити і збільшити частку безготівкових оплат.
«В основі Escrow-сервісу лежить принцип умовного депонування. Його суть полягає в тому, що з карти покупця кошти списуються в той момент, коли він підтверджує своє бажання зробити покупку. При цьому на карту продавця кошти надходять лише в той момент, коли покупець отримав товар і переконався в його якості та відповідності своїм очікуванням. Таким чином, сервіс UAPAY Escrow одночасно вирішує проблему захисту як покупця, так і продавця товару, — пояснює керуючий партнер UAPAY і Softinvest. — Українцям сервіс напевно вже знайомий за послугою «Безпечна угода» на платформі онлайн-оголошень OLX (зараз має назву OLX Доставка). Поява таких фінансових сервісів матиме неабиякий вплив на ринок і буде визначати його розвиток в найближчі роки».
У UAPAY вважають, що впровадження послуг умовного депонування істотно змінить не тільки ринок e-commerce, але і український ринок купівлі-продажу в цілому.
Опитані експерти зійшлися на думці, що розвивати онлайн-бізнес в Україні стало набагато простіше завдяки готовим рішенням і сервісам. Тому швидко створити ефективний інтернет-магазин вже не є проблемою. Головне, ідея і бажання.
Ukrainian eCommerce Hackathon— проект, учасники якого зможуть за 2 дні створити «під ключ» свій власний торговий e-com проект. Допомагати їм будуть ментори — ключові представники галузі. Оцінювати роботу — Комітет Журі.
Хакатон відбудеться 10-11 лютого в креативному просторі Creative Quarter.