1. Що банки зможуть запропонувати малому і середньому бізнесу наступного року?

На мій погляд, найбільш актуальними для клієнтів МСБ є наступні рішення — юридично значимий електронний документообіг, легкі рішення для мобільного телефону за банківськими операціями та дешевий еквайринг, легко інтегрований в системи клієнтів. Боюся наступного року банки не запропонують своїм клієнтам подібних рішень, тому що всі також будуть концентруватися на рішеннях для фізичних осіб і великого корпоративного бізнесу. Важливе повне усвідомлення, що МСБ — це не щось посередині, а окрема ніша і сегмент, який потребує окремої уваги.

2. Які середньострокові плани (протягом наступних трьох років) в цьому напрямку?

Думаю, що протягом 3 років ми побачимо на ринку якісне технологічне рішення, яке в комплексі вирішує все транзакційні і облікові проблеми клієнта МСБ. Також хотілося б побачити в цьому рішенні можливість управляти в одному вікні рахунками в різних банках, контролювати складські запаси і формувати будь-яку звітність. Хто з банків першим це зробить, той і буде законодавцем моди.

3. Як буде виглядати ринок в 2020-ому?

Зараз багато банків заявляють про МСБ, як пріоритетному напрямку. Думаю, до 2020 викрісталізуются 5-6 сильних гравців, які живуть в універсальних стратегіях і 2-3 спеціалізованих гравця саме в МСБ. Я б назвав це оптимальним і оптимістичним сценарієм.

4. Назвіть три найбільш затребуваних продукту серед МСБ в найближчому майбутньому.

Юридично значимий електронний документообіг, легкі рішення для мобільного телефону за банківськими операціями та дешевий еквайринг, легко інтегрований в системи клієнтів.

5.Яка роль фінтеха в цьому розвитку?

Я вірю, що Фінтех в рамках своїх В2В-стратегій допоможе класичним банкірам більш якісно сформувати продукти для МСБ. В окремі проекти без банків в рамках поточного законодавства трудно повірити. Але побачити щось подібне до майданчика КУБ від Привату було б дійсно цікаво. Але, знову ж таки, повторюся, важлива законодавча база.

6. Що потрібно зробити, щоб не відставати від ринку в сучасній діджитал-епосі?

Потрібно не стояти на місці, а розвиватися, розуміючи потреби клієнтів

7. У вас багато партнерів за кордоном. Розкажіть, чим відрізняється український ринок від більш розвинених? Чого не вистачає, а чим можна похвалитися?

З негативної точки зору наш ринок відрізняється відсутністю якісної законодавчої бази для ривка в діджитал. Потрібно визнати, що зрушення є і НБУ намагається створити грунт в цьому напрямку, але якось не системно все це виходить. В результаті це гальмує галузь. З позитивного ж боку, у нас дуже багато новацій і людей, які рухають свої ідеї. Ми ще не зашорені, як основна частина Європи, ми не боїмося експериментувати і йти проти очевидних авторитетів. У нас, якщо хочете, є дух стартаперів. Український ринок більше нагадує азіатські ринки, що розвиваються (Близький Схід, Південно-Східна Азія), але без адекватної законодавчої підтримки. Але будемо сподіватися, що поки.

8. Стартапи починають співпрацювати з великим бізнесом. Наскільки така модель має право на життя в Україні? Чи бачите ви успішні приклади такої співпраці?

Ні, поки не бачу. Але саме в цьому лежить ключ до успіху — класичним банкам не вистачає ідей та інновацій стартапів, стартапам ж не вистачає платформ, де можна застосувати свої ідеї. На мій погляд, в поточному стані розвитку ринку банки і стартапи — це як інь і янь, тільки ідеально можуть доповнювати один одного, але важливо побудувати комунікацію і знайти формулу розвитку взаємин. Просте поглинання стартапу банком тільки вб'є стартап і не дасть ніякого ефекту. Я дуже вірю, що банки прийдуть до взаємодії зі стартапами в формі енейблінга, коли навколо банку обертаються 5-6 стартапів, які працюють в конкретних проектах і банк, розвиваючи ці проекти, на партнерських засадах будує відносини зі стартапом. Це такого роду фріланс.

9. Що ви плануєте зробити для того, щоб малий і середній бізнес отримав більше можливостей?

У нас є кілька проектів саме з концентрацією для МСБ — це проекти в області транзакцій і комплексів по повній заміні касового вузла пристроями самообслуговування.

10. Назвіть найцікавіші, на вашу думку, продукти, на які варто звернути увагу на ринку.

Документооборот, Вчасно, Монобанк, mPOS.