За три квартали 2017 року стартапи за допомогою Initial Coin Offering (ICO) отримали вже понад мільярд доларів. Якщо поглянути на відсоток успішних проектів, може здатися, що тисячі інвесторів з усього світу просто віддають свої гроші на утопічні ідеї маловідомих команд. Насправді, в більшості випадків це правда.
Але є проекти, які отримані мільйони витрачають на реальний продукт, і навіть домагаються з ним успіхів на глобальній арені. Один з таких — інноваційна платформа по дистрибуції цифрового контенту DECENT. В 2016 році під час двотижневого ICO проект зібрав понад п'ять тисяч біткоінів.
Його ідея полягає в тому, щоб створити вільну блокчейн-платформу поширення цифрового контенту, яка б не могла бути цензурованою і дозволила б авторам контенту заробляти гроші, не сплачуючи великих комісій дистриб'юторам. Зараз DECENT створив адаптовану під блокчейн технологію — DCore.
Продукт з відкритим кодом уже привернув інтерес великих гравців. Під час блокчейн-конференції Unchained в Гонконзі в листопаді оголошено про те, що технології DECENT буде використовувати Dragonfly. Це платформа для ігрового контенту зі 100 мільйонами активних користувачів щомісячно.
Засновник і генеральний директор DECENT Матей Міхалко в ексклюзивному інтерв'ю «Мінфіну» розповів про те, що таке ICO, як воно відбувається на практиці, і чи варто довіряти цій формі інвестування.
Що таке ICO?
Initial Coin Offering — це як IPO. Є компанія, яка хоче вийти на біржу, запропонувати свої акції всім бажаючим. При ICO вона пропонує не акції, а токени. Різниця в тому, що при IPO у компанії є історія: співробітники, грошові потоки, нерухомість, інші активи. У проектів, які виходять на ICO, цього немає — є тільки команда і так звані White Paper (опис проекту).
І цей проект виходить на ICO, щоб отримати гроші інвесторів. Такий собі краудфандінг. По суті — це децентралізований Кікстартер (сервіс для залучення коштів на інноваційні ідеї за принципом краудфандінга). Тільки не потрібно платити платформі відсоток від залучених коштів. ICO працює на блокчейні, і нічим крім нього не регулюється. Суть розміщення в тому, щоб згенерувати унікальну криптовалюту проекту на цій технології.
А що таке coin?
Це блокчейн-токен, аналог біткоіну. При ICO компанія розміщує на онлайн-біржі ці токени, які стають новою криптовалютою. Виходить, що кожне ICO — це створення нової криптовалюти, яка прив'язана до конкретної компанії. Ціна такого токена при розміщенні — це аналог ціни акції компанії при IPO. Тільки на біржі акція оцінюється, наприклад, в доларах, а при розміщенні на ICO-трекері — в криптовалюті. Потім все відбувається так само, як і на біржі — в залежності від успіхів проекту ціна токена, тобто криптовалюти компанії, може рости або падати. Наприклад, токен DECENT (1 DCT) після розміщення в грудні 2016 року коштував $0,11, а тепер коливається біля позначки $0,9. На відміну від IPO, де покупка акцій робить інвесторів акціонером компанії, при ICO інвестор отримує тільки нову криптовалюту в децентралізованій системі. Він може розраховувати тільки на те, що обміняє її на іншу криптовалюту (наприклад, біткоіни) в потрібний момент, отримавши вигоду.
Хто виходить на ICO?
Все почалося з технологічних стартапів. З ростом популярності ICO з'являлися й інші ідеї, але хороші проекти — вони всі пов'язані з новими технологіями. Більшість компаній, які виходять на ICO — з США, Європи та Китаю. Ситуація на ринку змінюється блискавично. Якщо в 2016-му році, коли DECENT виходив на ICO, було до десяти розміщень на рік, то зараз в тиждень проходить по кілька сотень ICO. Дуже багато «маленьких» ICO на $ 100-200 тисяч, особливо в Індії.
Якщо говорити про хорошу ідею, то в середньому зараз вони залучають $20-30 млн. Ці суми компанії отримують в біткоінах. Найвідоміший проект, який отримав кошти через ICO, напевно, Ethereum. Це платформа для створення децентралізованих онлайн-сервісів на базі блокчейну, її валюта зараз — друга в рейтингу найдорожчих після біткоіну.
Як інвестори приймають рішення?
Є багато ICO-трекерів — це майданчики, на яких компанії залучають гроші. Інвестори моніторять їх в пошуках цікавих проектів. Більшість інвесторів — це прості люди, як на Кікстартері, але на трекерах сидять також інвестиційні фонди. Можна вкласти і п'ять доларів, і десять тисяч. Були випадки, коли інвестфонд вкладав в проект $5 млн.
Рішення приймається на підставі White Paper. У ньому описана ідея проекту на блокчейні, в який пропонується інвестувати. По суті це бізнес-план і технічна програма реалізації проекту. Потенційні інвестори вивчають його, потім можуть задавати питання представникам компанії. Перед розміщенням створюється група в Slack або Telegram, де всі бажаючі можуть поспілкуватися з командою проекту. Це дуже важливо, тому що добре впливає на довіру до стартапу. Сам процес займає тиждень-два.
Які гарантії отримує інвестор?
Ніяких. Це децентралізована система, яку ніхто не регулює. Тому дуже важливо перед інвестуванням вивчити White Paper, а також дізнатися якомога більше про команду, яка буде реалізовувати проект. Ще автори ідеї в своєму White Paper можуть вказати milestones — етапи реалізації проекту, до успіху яких прив'язане виділення наступного траншу з суми залучених коштів. Але, якщо бути чесним, то 90% ICO — це обман, вони зникають, як тільки отримують гроші.
Тарас Ільків