Знаєте, якщо дивитись на ринок нерухомості очима звичайного українця, то може здатись, що все у нас чудово і різнокольорово. Якщо читати блоги та пости у Фейсбуці чиновників профільних міністерств, то в Україні взагалі все просто супер, а буде ще краще! Ви здивуєтесь, але цього разу я майже погоджуюсь.

Так, це пост оптимізму. Але подіяла на мене не інформаційна політика держави і не обіцянки переселити всіх з хрущовок у нові будинки з більшою площею, причому в цьому ж районі. Нажаль, це навіть не казки і не фентазі, це утопія. Віру в краще вселяє в мене спілкування із гравцями ринку: забудовниками, начальниками відділів продажів, ріелторами тощо.

Цього четверга пройшов Residential Development Forum. Це така коммунікаційна платформа для девелоперів житлової нерухомості України, де можна почути про реальні кейси, проблеми і способи їх рішення, де немає чиновників і пафосу, а є обмін досвідом і думками.

Так от. Про що я? Ні для кого не секрет, що є серед наших забудовників люди, які знають про будівництво, не більше ніж я про популяцію метеликів в Новій Гвінеї. Це рейдери, колишні депутати, а іноді навіть плиточники чи водії депутатів, які змогли «вчасно зорієнтуватись». Але, отримавши шматок землі, вони вирішили, що зможуть заробити на будівництві і продажі житла. Скільки реально таких «забудовників» на ринку сказати важко. Я особисто знаю більше десятка лише по Києву та області. Та це не головне. Головне, що ці люди, поставлені в умови жорсткої ринкової конкуренції змушені вчитись. І вони це роблять!

По неофіційним даним, кількість угод на ринку первинного житла в цьому році скоротилась від 20 до 40%, це при тому, що попит безупинно росте. Якщо раніше у відділах продажів, які реалізували квадратні метри за ціною буквально на $10-20 нижче ринкової, стояли черги охочих, то зараз ціна вже далеко не основний показник. Звісно, біля 30% покупців думають виключно про вартість, але решта 70% орієнтуються на репутацію забудовника, на інфраструктуру довкола об’єкта, на планування, атмосферу в ЖК, сусідів, тощо.

Не виходить зараз просто будувати. Я вам більше скажу, навіть якісно будувати вже мало. Тому і тягнуться забудовники за знаннями. Раніше ж воно як було: кинув 100-120 тис. грн в місяць на рекламу, бордів наклеїв, на ТV ролик запустив і все! А тепер чомусь не працює. Тепер їм, покупцям, фонтани, сади на дахах подавай, цікаве архітектурне рішення, садочок, спортивний майданчик… Балувані всі стали.

Знаєте, що я вам скажу: коли «дєлки», вони ж забудовники, почали вчитись, почали задумуватись над тим, чим би їм виділитись, то нам з цього користь одна. Нехай і надалі покупці будуть вибагливими, вимагають кращих умов життя за свої гроші. Можливо, через деякий час ми будемо бачити більше гарних житлових комплексів, наші міста стануть красивими і зручними для життя. Зробимо це ми, зробить це ринок, а не чиновники, які, звісно, потім припишуть собі перемоги.