Міністерство фінансів підготувало законопроект, який, окрім іншого, обмежує право українців на безмитне ввезення товарів у міжнародних поштових та експрес-відправленнях. Автори законопроекту запевняють: громадяни не постраждають.
Ціль законопроекту – створити умови, за якими буде невигідно ввозити в країну товар дрібними партіями без митного оподаткування для подальшого продажу. Однак представники поштово-логістичних компаній в опитуванні, проведеному компанією Ukrainian E-commerce Expert, висловлюють протилежну думку – ініціатива влади може заблокувати їх діяльність та призвести до порушення прав споживачів.
Що пропонує Мінфін?
На сьогодні законодавство дозволяє фізичній особі без оподаткування отримувати з-за кордону відправлення на суму до 150 євро в день. В Мінфіні пропонують обмежити кількість міжнародних відправлень без оподаткування до трьох разів протягом місяця зі збереженням ліміту фактурної вартості в 150 євро. Таким чином за четверте та наступні відправлення, які ви отримаєте протягом календарного місяця, доведеться сплатити 10% мита та 20% ПДВ від вартості товару.
При цьому влада зовсім не проти делегувати операторам поштового зв’язку та експрес-перевізникам весь головний біль та відповідальність, пов'язані з нововведеннями: ідентифікацію громадян, контроль за кількістю отриманих відправлень та сплачених податків, збір податків в статусі податкових агентів.В законопроекті вже навіть і покарання передбачене. Якщо оператор поштового зв’язку та експрес-перевізник видасть відправлення без сплати вами податків та ідентифікації отримувача, буде зобов’язаний сплатити податки за вас.
Прогнозовані наслідки
Оператори поштового зв’язку та експрес-перевізники називають запропоновані зміни недосконалими та такими, які не гарантують у повній мірі вирішення проблеми «сірого» імпорту. Навпаки, якщо парламент підтримає ініціативу Уряду, діяльність операторів доставки може бути заблокована та порушені права споживачів.«Ставлячи за мету цих змін боротьбу саме із подрібненням комерційної партії товарів, автори законопроекту обмежують лише кількість пільгових відправлень на адресу конкретної фізичної особи, без будь-якої додаткової прив’язки до характеристик відповідних відправлень (наприклад, їх подібності тощо). Видається, що такий підхід є необґрунтованим та може призвести до порушення прав добросовісних громадян, які протягом календарного місяця для власного споживання більше трьох разів на місяць купують за кордоном різні за своїми характеристиками товари – продукти харчування, одяг, дрібну побутову техніку тощо», — зазначає директор з правових питань групи компаній «Нова пошта» Інна Хомич.
Крім того, за її словами, задля реалізації запропонованого авторами механізму оподаткування та стягнення митних платежів при отриманні міжнародних поштових та експрес-відправлень необхідним є забезпечення безперебійного та оперативного обміну інформацією в електронному вигляді між операторами доставки та органами доходів і зборів: направлення запиту до митного органу, його обробка, формування відповіді та її направлення оператору доставки, отримання відповіді та її обробка.
«Враховуючи незадовільний стан розвитку інформаційних технологій в країні, низький рівень покриття Інтернету, непоодинокі випадки збоїв у роботі баз даних податкових органів, є обґрунтовані сумніви щодо можливості забезпечити реалізацію запропонованого механізму на практиці. За таких умов гарантоване блокування процесу обробки та видачі міжнародних відправлень фізичним особам», — підкреслює Інна Хомич.Також в компанії «Нова пошта» не розділяють оптимізму авторів законопроекту, які хочуть перекласти тягар адміністрування та стягнення необхідних митних платежів та ПДВ із податкових та митних органів на поштових операторів та експрес-перевізників.
«Нам пропонують діяти наосліп. Будь-які ризики неефективної діяльності та обробки інформації органами доходів та зборів, неналежної роботи інформаційної бази даних ДФС, фактично покладаються на нас. Ця обставина може призвести до порушення прав як операторів доставки, так і отримувачів відправлень. Так, за відсутності відповіді від органу доходів та зборів про порядковий номер відправлення конкретної фізичної особи (з будь-яких причин – не працює база даних, відсутній Інтернет тощо) ми будемо вимушені або безпідставно відмовляти клієнту у видачі відповідного відправлення, тим самим порушуючи його права, як споживача, за що передбачені, відповідні штрафні санкції, або сплачувати митні платежі за свій рахунок. Це не додає нам оптимізму», — резюмує директор з правових питань групи компаній «Нова пошта».
В компанії Meest China, яка доставляє відправлення з Піднебесної, впевнені, що ініціатива Мінфіну позбавить українців можливості купувати за кордоном дешевші, якісніші або навіть відсутні в Україні товари. «Цю можливість в українців хочуть забрати і нав’язати послуги великих компаній і крупних імпортерів, чиї інтереси продавати аналогічний товар на внутрішньому ринку набагато дорожче активно лобіюються на всіх рівнях», — зазначає директор з розвитку компанії Meest China Сергій Сербін.
Більшість посилок з Китаю надходить в Україну з Аліекспресу, середня вага таких відправлень 100-200 грам. Скільки таких посилок треба замовити малому та середньому бізнесу, щоб забезпечувати комерційну діяльність? Міжнародні поштові відправлення (МПВ) та міжнародні експрес-відправлення (МЕВ) комерційно не привабливі для малих підприємців
На його думку, такі заходи аж ніяк не стануть ефективним інструментом боротьби з тіньовим імпортом. Він також прогнозує значне скорочення обсягів відправлень в Україну, оскільки вигідніше буде купити товар, перевезений через кордон нелегально, аніж замовляти його з-за кордону і сплачувати по 30-35% від його суми митниці.
«Наша компанія запроваджує сервіс складу для консолідації товарів. Якщо законопроект приймуть, наші клієнти будуть вимушені змінити формат формування посилок. Замість відправки товару зі складу в Китаї в день доручення, українці будуть вимушені зберігати товар в комірці та чекати надходження інших товарів. Таким чином постраждають всі пересічні громадяни України, бо термін доставки й вартість зберігання зростуть», — впевнений він.
В компанії вважають, що Уряд підходить до проблеми не з того боку. «Треба розуміти, що товари, ввезені в Україну в міжнародних поштових та експрес-відправленнях не є контрабандою, а ввезені абсолютно легально. Замість «захисту» внутрішнього ринку, законопроект призведе до збільшення нелегального ввезення в країну товарів. В той же час громадяни будуть однозначно в програші, оскільки вартість товарів з-за кордону збільшиться досить суттєво», — говорить Сергій Сербін.
Крім того, на його думку, митниці банально бракуватиме кадрів для додаткового контролю за відправленнями. Отже контроль, а значить і додаткові витрати, будуть примусово нав’язані поштово-логістичним компаніям. «Не всі компанії-перевізники будуть здатні впровадити нові вимоги контролю, та будуть змушені закрити цей напрямок бізнесу. Як результат, конкуренція зменшиться, терміни й вартість доставки зростуть, що, звісно, призведе до збільшення вартості товарів безпосередньо на території України. Громадяни будуть вимушені або купувати дорожчий товар, або віддавати відправлення «сірим» компаніям, надаючи імпульс для ще більшого розвитку нелегального імпорту. Фактично, даний законопроект може повністю знищити ринок міжнародної доставки в Україну», — застерігає директор з розвитку компанії Meest China.
В компанії Delivery Group законопроект також оцінили як такий, що негативно вплине на галузь міжнародних поштових та експрес-відправлень. «Ми очікуємо скорочення кількості міжнародних відправлень, а також пропорційного зростання кількості контрабандних товарів, оскільки вартість товарів, які купуються за кордоном, зросте щонайменше на 33 %. А за умови необхідності залучення митних брокерів задля митного оформлення товарів, необхідно буде сплатити ще від 10 до 100 доларів США за кожну митну декларацію.Щодо нашої компанії, то впровадження запропонованих змін призведе до втрат наших інвестицій, зроблених в напрямку організації міжнародних експрес-відправлень. Та призведе до фактичного припинення діяльності нашої компанії в цьому напрямку», — зазначив співзасновник Delivery Group, голова комітету із транспорту та логістики при ГС «СУП» Андрій Івасів.
Хто заплатить за банкет?
Таким чином, запропонований Мінфіном проект змін до діючого Митного та Податкового кодексів може стати черговою ведмежою послугою для українців.
Онлайн-шопінг на іноземних інтернет-майданчиках здорожчає, термін доставки й вартість зберігання товарів зростуть. Поштові оператори та експрес-перевізники, отримавши нове навантаження від держави та чимале поле відповідальності, оцінять ризики й обов’язково переглянуть свої тарифи в бік підвищення.Зросте і вартість товарів всередині країни, адже пропоновані зміни зіграють на руку великим імпортерам, які вже давно лобіюють зниження ліміту безмитного ввезення до 22 євро, щоб зробити онлайн-закупівлі за кордоном невигідними.
Також малоймовірно, що законопроект здатен зламати «сірі» схеми імпорту. З прийняттям змін вони просто адаптуються під нову реальність.Не викликає сумнівів лише те, що українці вчергове заплатять за все зі своєї кишені.