Печаткам не бути!

Повністю скасовано вимогу про обов'язковість скріплення печаткою документів, що подаються в банк юридичними особами, включаючи розрахункові документи. 

Раніше банківське законодавство містило формулювання «печатка (за наявності)», що робило необхідним перевірку установчих документів, а, отже, і додаткові тимчасові витрати на проведення банківських операцій. Тепер НБУ все ж таки вніс остаточну ясність, що, безумовно, полегшить життя і клієнтам банків, і самим банкам.

Договори в електронній формі

Зазнав змін і порядок відкриття, використання та закриття банківських рахунків, а також порядок здійснення депозитних операцій і безготівкових розрахунків. Зокрема, конкретизовані положення, що дозволяють укладати договори про відкриття рахунків та договорів банківського вкладу в електронній формі.

Можливість укладення договорів в електронній формі існувала і раніше, правда була передбачена на рівні загальних положень про форму угод Цивільного кодексу України. Однак, з урахуванням формулювань нормативно-правових актів НБУ щодо письмової форми договору, процедура укладення договору в електронній формі була ускладнена «перестрахувально-обережним» підходом банків.

Як показує практика, чітке прописування на рівні нормативно-правових актів НБУ завжди спрацьовує на користь клієнтів, тому дане уточнення як мінімум внесе ясність у відносини клієнтів з банками, а як максимум — дає надії на перехід банківських послуг в онлайн.

Проте, зазначені зміни складно назвати революційними. По суті, все залишиться на своїх місцях, і ті, хто активно використовував сервіси «клієнт-банк» або інші електронні технічні послуги, будуть продовжувати працювати в звичному форматі. 

Тим, хто ще не працює з банками в електронному форматі, для використання простого електронного або електронного цифрового підпису спочатку необхідно буде безпосередньо в банку пройти процедури ідентифікації та верифікації, а також укласти з банками відповідні договори. І вже в цих договорах будуть передбачені детальні умови використання електронного цифрового і простого електронного підпису.

Скасування нескінченних процедур

Регулятор нарешті дозволив клієнтам банків, які раніше вже пройшли процедури ідентифікації та верифікації, відкривати нові рахунки і депозити без повторного проходження цих процедур. Для відкриття нового рахунку або внесення депозиту в такому випадку буде потрібно тільки укладення нового договору, який в силу змін і з урахуванням особливостей, зазначених вище, можливо буде укласти в електронній формі.

В еру буму розвитку інформаційних технологій ці зміни більш ніж очікувані всіма клієнтами банків. Однак говорити про повний перехід банківських послуг в онлайн сферу ще дуже рано. В першу чергу, це пов'язано з вимогами фінансового моніторингу, основною метою якого є попередження легалізації отриманих незаконним шляхом грошових коштів.

Читайте також: Володимир Лавренчук: Якщо клієнт не може підтвердити джерело доходів, банк на себе ризики брати не буде

У зв'язку з цим важливо відзначити паралельну роботу НБУ щодо вдосконалення правил проведення банками фінансового моніторингу, які крім ідентифікації і верифікації особистості клієнта також включають процедуру аналізу походження коштів.

Так, постановою Правління від 25.05.2017 № 42 НБУ ввів правила фінансового моніторингу на постійній основі, згідно з якими клієнти зобов'язані звітувати про джерело походження коштів при ініціюванні тієї чи іншої банківської операції. Іншими словами, якщо клієнт хоче розмістити готівку на рахунку в банку, здійснити платіж готівкою через касу банку або навіть здійснити переказ грошових коштів в безготівковій формі на суму від 150 тис. грн, він повинен показати банку документи, що доводять достатність реальних фінансових можливостей ініціювати операцію на відповідну суму. І якщо раніше банки могли проводити аналіз постфактум, то зараз вони зобов'язані відзвітувати перед Державною службою фінансового моніторингу день в день.