Артем Шевцов

Найбільш суттєва новація закону - введення в 2019 році накопичувальної системи. Її суть полягає в тому, що відрахування громадян будуть акумулюватися на індивідуальних рахунках в спеціальному фонді. На початку додатковий внесок складе 2%, а потім виросте до 7%. Як наслідок, після виходу на пенсію, крім пенсії громадяни отримуватимуть кошти і з спеціального фонду. Запуск накопичувальної системи планується здійснити з 1 січня 2019 року.

Зміни в пенсійному законодавстві не передбачають прямого підвищення пенсійного віку, однак закон збільшив вимоги до страхового стажу. По суті, це одне і те саме. Кількість років обов’язкового страхового стажу для призначення пенсії будуть збільшуватись на один рік кожні 12 місяців до 2028 року. Тобто для того, щоб отримувати пенсію у 2028 році, людині необхідно в 60 років мати страховий стаж аж 35 років. Проте закон дозволяє «докупити» собі страхового стажу, сплативши страхові внески. Але враховуючи середню тривалість життя українців, про доцільність такої доплати і реальний зиск від неї залишається тільки сперечатись.

Закон впровадив новий спосіб призначення пенсій особам, які їх ще не отримують, та передбачив механізм здійснення перерахунку пенсій тим, хто їх вже получає. Нова формула враховує показник середньої заробітної плати за останні три роки, який становить 3764 гривень, але при цьому зменшується коефіцієнт з 1,35 до 1. Розмір пенсій буде розраховуватись індивідуально для кожного пенсіонера. Тобто при призначенні і перерахунку пенсії враховуються: коефіцієнт заробітної плати, яку отримував громадянин, новий показник середньої заробітної плати та новий коефіцієнт на рівні 1.

Після перерахунку розмір підвищення пенсії буде не однаковим. Найбільше зростуть пенсії у громадян, що відносно давно вийшли на пенсію (до 2014 року) оскільки при розрахунку їм розміру пенсії застосовувався застарілий показник середньої заробітної плати і пенсії у них менші порівняно з аналогічними показниками у пенсіонерів, що вийшли на пенсію рік тому.

Також підвищиться розмір мінімальної пенсії, яка становитиме 1452 гривень.

Крім цього скасовано спеціальний порядок призначення пенсій для державних службовців, суддів, прокурорів науковців та інших особливих категорій громадян, які будуть переведені на загальну систему нарахування пенсій.

Не зважаючи на всі позитивні зміни, вони, на мою думку, носять більше популістський характер, ніж реальне суттєве покращення. Жовтневі зміни в пенсійному законодавстві в цілому являються сукупністю маневрів влади, які спрямовані на «втиснення» вимог МВФ щодо підвищення страхового стажу у реалії сьогоднішньої ситуації в Україні.