Тепер головна інтрига для мільйонів пенсіонерів укладається в два лаконічні питання — «коли?» та «скільки?».
Віковий бар'єр
Через необхідність проводити пенсійну реформу уряд Гройсмана виявився між молотом і ковадлом. З одного боку, реформа залишалася ключовою вимогою МВФ для України, яка чекала черговий транш кредитора. З іншого, така реформа могла б поховати політичну кар'єру керівництва Кабміну. Так свого часу було з Сергієм Тігіпком, який наважився на проведення пенсійних перетворень. Багато в чому саме через підвищення пенсійного віку для жінок він втратив довіру електорату.
Цього разу пенсійний вік також став каменем спотикання. МВФ вимагав його збільшення, бо тільки в цьому бачив головну можливість зменшення дефіциту Пенсійного фонду. У цьому році ПФ потребує підтримки держбюджету на суму 141,3 млрд грн. Це майже половина всіх коштів, необхідних фонду для здійснення покладених на нього виплат. Згода на таку пропозицію для уряду означала б серйозні іміджеві втрати. До того ж, цей крок навряд чи допоміг би вирішити проблему дефіцитності ПФ. Адже старіння нації — не єдина причина зростаючого дефіциту українського Пенсійного фонду.
Одна з головних наших проблем — тіньова зайнятість, через яку ПФ і доводиться просити допомоги у держбюджету. За даними Мінсоцполітики, з 26,2 млн осіб працездатного віку страхові внески сплачує тільки 10,5 млн. Ще за 1,5 млн ЄСВ платить держава (офіційно зареєстровані безробітні, жінки, які перебувають у декретній відпустці і т.д.). Таким чином, пенсійним страхуванням не охоплено майже четверту частину всіх працюючих. Проте, при існуючій системі, вони все ж можуть претендувати на повноцінну пенсію. В результаті вже зараз кожен працюючий утримує одного пенсіонера. Далі це співвідношення буде тільки збільшуватися на користь останніх. У свою чергу, держбюджет буде вимушений збільшувати фінансову підтримку ПФ.
Працюй або купуй стаж
Наші переговірники з МВФ запропонували не підвищувати пенсійний вік напряму. Замість цього вони вирішили змусити населення довше платити єдиний соціальний внесок. Зараз для отримання пенсії по старості необхідно мати 15 років стажу. З 1 січня наступного року, щоб вийти на пенсію в 60 років, буде потрібно вже 25 років страхового стажу (тобто стільки років потрібно платити ЄСВ).
Кожні 12 місяців вимога до розміру страхового стажу буде збільшуватися на 1 рік. І в 2028 році, щоб отримати пенсію за віком, необхідно буде мати вже 35 років страхового стажу.
Якщо страхового стажу не вистачає, доведеться або працювати далі, або докупити його (але не більше 2-х років). У 63 роки (починаючи з 2018-го) пенсія за віком призначатиметься при наявності страхового стажу від 15 до 25 років (до 2028-го — 25 — 35 років). Правила ті ж самі — хочеш повноцінну пенсію — працюй далі або докуповуй стаж. З 1 січня 2019 року особам, у яких страховий стаж налічує 15 років, пенсія за віком призначатиметься в 65 років. Якщо людина не платила ЄСВ взагалі (або менше 15 років), в 65 років вона почне отримувати державну соціальну допомогу в розмірі 949 грн. Та й то, якщо держава вважатиме, що у претендента немає іншої можливості вижити.
Читайте також: Пенсійна реформа: коли і як українці зможуть отримати по заслугам
Пенсійний фонд піде на поправку
Наші переговірники надали МВФ розрахунки, які доводять, що на таких умовах призначення пенсій бюджет Пенсійного фонду практично вдасться збалансувати. При базових даних, які існували (мінімальна зарплатня в 3200, ставка ЄСВ 22% і мінімальна пенсія на той момент 1247 грн) за 35 років працівник сплатить 295 680 грн. А коли вийде на пенсію, з Пенсійного фонду отримає 269 352 грн. І кредитори пішли здалися.
Хоча страховий стаж був введений тільки в 2004 році, з набранням чинності нового Закону «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», весь час, що людина пропрацювала до цієї дати, буде зараховуватися, як страховий стаж. Крім того, якщо людина зараз працює на тимчасово окупованих територіях, а пенсію потім буде оформляти в Україні, вона зможе вимагати, щоб роки, відрацьовані «на ворога», також зарахували до страхового стажу. Оскільки у нас все ще діє угода «Про гарантії прав громадян — учасниць Співдружності Незалежних Держав у галузі пенсійного забезпечення». Згідно з нею країни-підписанти домовилися про взаємне визнання трудового стажу.
У наступному році на пенсію виходитимуть люди 1958 року народження. За даними Мінсоцполітики, близько 90% з них мають стаж від 25 років і більше. Це покоління ще встигло заробити стаж за радянських часів, коли про нелегальне працевлаштування ще ніхто не знав. Тому в наступному році ефект від значного збільшення страхового стажу буде невеликим. Але вже в наступні роки, коли до пенсійного віку будуть наближатися люди, що масово втрачали роботу в 90-ті роки, або ті, що працюють зараз за кордоном або в Україні нелегально, законодавча новація почне працювати в допомогу Пенсійному фонду.
Хто зберіг пенсійні привілеї
Фінансові проблеми Пенсійного фонду уряд надумав вирішити і за рахунок спеціальних пенсій, які регулюються профільними законами. Ці спеціальні закони встановлюють особливі правила нарахування пенсій, дають можливість виходити на пенсію раніше.
Під красивим гаслом «рівні умови нарахування пенсій для всіх» — чиновники запропонували скасувати всі спецпенсії, крім військових (сюди ж відноситься і поліція). В результаті з 1 січня наступного року права виходити на пенсію за вислугою років (тобто раніше встановленого для всіх пенсійного віку) позбулися вчителі, медики, соціальні працівники. Цікаво, що в нещодавно прийнятому законі «Про освіту» за вчителями зберігається право виходу на дострокову пенсію. Однак заступитися за вчителів нікому, тому про пенсії за вислугу років вони можуть забути.
Право на дострокову пенсію збережено для матерів, які виховали 5 дітей або інвалідів з дитинства (в 50 років); військових — учасників бойових дій (55 років), ліліпутів і диспропорційних карликів (40/45 років); артистів (при наявності вислуги від 20 до 35 років); журналістів, в разі поранення, контузії, каліцтва, отриманих при виконанні службових обов'язків в місцях надзвичайних подій; чорнобильців (зі зниженням пенсійного віку). Особливі умови призначення пенсій залишилися для працівників шкідливих виробництв (шахтарі, хіміки, металурги, льотний склад та інші зі Списку №1 і №2).
Спеціальних умов призначення пенсій позбулися держслужбовці, науковці, депутати. А от наші славні судді таке право для себе відстояли, знову заручившись підтримкою Конституційного суду. Також тимчасово під дію загальних правил будуть підпадати прокурори. Правила виходу на пенсію для них будуть прописані в окремому законі, обмовляється пенсійне забезпечення військових.
Дивує лише те, що права на спецпенсії для себе не відстояли і депутати. Їхні пенсії в майбутньому «схуднуть». Наприклад, народний обранець із страховим стажем 30 років за діючими правилами отримає 10 984 грн пенсії, при нарахуванні за новими правилами — тільки 8 027,24 грн.
Пенсії для спрощенців
З ключових правок, які увійшли в остаточну версію документа, можна виділити наступні. З 1 січня 2028 року за наявності 40-річного (і вище) стажу можна буде вийти на пенсію раніше 60 років. Чи багато хто зможе скористатися цим привілеєм — питання риторичне. Адже це означає, що працювати потрібно вже починати мало не з 15 років, щоб вийти на пенсію ще до 60-ти.
Хороша новина для підприємців: підприємницька діяльність, яка здійснювалася в період до 31 січня 2017 року, також буде враховуватися до страхового стажу.
Гірші справи з спрощенцями першої групи, які зараз мають право сплачувати єдиний внесок в розмірі 50% мінімального страхового внеску. Страховий стаж, як і раніше, буде зараховуватися їм в пропорційному розмірі. Хочеш нормальну пенсію до 60-ти років — доплачуй до мінімально встановленої суми страхових внесків до Пенсійного фонду або змирися з необхідністю працювати замість 25 років — 50.
Накопичувальна система
Уряд також пішов на поступку активним лобістам недержавних пенсійних фондів. В остаточну редакцію була внесена стаття, яка обумовлює введення накопичувальної системи пенсійного страхування з 1 січня 2019 року. Ця система передбачає, що частина обов'язкових пенсійних відрахувань з зарплати працівника направляється на його персональний рахунок. Тобто його пенсія буде складатися з двох частин — гарантованої державою суми (виплачується за рахунок коштів, які акумулює солідарна система) та коштів, накопичених громадянином на своєму рахунку. Як буде працювати система, повинен визначити окремий закон.
Наступний крок лобістів — протягнути можливість того, щоб за бажанням власника рахунку гроші могли акумулюватися в недержавному пенсійному фонді (НПФ) або в Накопичувальному фонді Пенсійного фонду України (НФ ПФУ). У будь-якому випадку, щоб виконати вимогу закону, до 2019-го року в країні повинен з'явитися скільки-небудь розвинений фондовий ринок. Тоді у пенсійних фондів з'являться інструменти для інвестування залучених грошей. Також дуже важливо вибудувати чітку систему контролю над пенсійними фондами. В іншому випадку банкопад, який пережили вкладники українських банків, здасться дрібницею. Адже якщо посиплються пенсійні фонди, мільйони просто залишаться без пенсій.
Кому яка прибавка
Вишенькою на торті урядової пенсійної реформи має стати осучаснення пенсій. З жовтня пенсіонери почнуть отримувати пенсії, що будуть перераховані на базі нового показника середньої заробітної плати — 3 764,4 грн. Очевидно, що найбільші надбавки отримають ті, чиї пенсії були призначені давно. «Молодим» пенсіонерам «світять» більш скромні надбавки. Наприклад, в 2007 р при нарахуванні пенсій використовувався показник середньої заробітної плати 1 197,91 грн — тобто в три рази менше, ніж зараз. Правда, і зараз при розрахунку буде братися середній розмір заробітної плати за три останні роки. А тому перераховані пенсії вийдуть менше, ніж, у випадку, якби в розрахунок брався показник лише за останній рік.
А ось страшилки про те, що від реформи постраждають пенсіонери, які почнуть виходити на пенсію в майбутньому році, перебільшені. Дійсно, коефіцієнт вартості року трудового стажу знизився з 1,35 до 1. Але одночасно з цим нововведенням збільшується середня заробітна плата, яка враховується при розрахунку пенсій. Так, якби реформа не відбулася, в наступному році при розрахунку пенсій за основу бралися б ті ж 3 764,4 грн. За новими правилами для розрахунку пенсій в наступному році буде враховуватися вже 5266,76 грн. Наприклад, людині зі стажем в 34 роки, у якої зарплата вдвічі вища за середню, за старими правилами було б нараховано в наступному році пенсії 3455,72 грн, за новими - 3581,40 грн.