Здавалося б, навіщо підприємцю звертатися до послуг бухгалтера для ведення бухгалтерії, адже держава нібито зацікавлена у розвитку малого бізнесу та, відповідно, спрощенні обліку? Але будь-який вітчизняний підприємець знає, що на практиці все далеко не так весело. А деколи кількість та якість законодавчих змін у цій сфері приводить не до спрощення, а до виникнення великої плутанини.
У свою чергу, неправильне ведення бухгалтерії або взагалі відсутність ведення бухгалтерії у ФОПа може призвести не лише до сплати величезних штрафів, але й до закриття бізнесу. Завдання бухгалтера, який надає бухгалтерські послуги, – налагодити відповідне ведення бухгалтерії на основі первинної документації, вчасно реагувати на зміни у законодавстві та намагатися оптимізувати оподаткування для процвітання бізнесу.
Так чи може ФОП найняти на роботу бухгалтера? На запитання, є два варіанти відповіді: за і проти. Далі приведемо аргументи на користь кожного з них.
Аргументи проти
Проти укладання трудового договору між фізособою-підприємцем і бухгалтером свідчать такі факти:
По-перше, як вже зазначалося вище, ФОП не веде бухгалтерський облік, що є основним трудовим обов'язком бухгалтера. А до обов'язків бухгалтера входять:
- самостійне ведення бухгалтерського обліку;
- забезпечення дотримання встановлених єдиних методологічних засад бухгалтерського обліку, складання та подання у встановлений термін фінансової звітності;
- організація контролю за відображенням на рахунках бухгалтерського обліку всіх господарських операцій; участь в оформленні матеріалів, пов'язаних з недостачею та відшкодуванням втрат від недостачі, розкрадання та псування активів.
По-друге, Законом про бухоблік передбачена можливість введення до штату посади бухгалтера або створення бухгалтерської служби на чолі з головним бухгалтером для підприємств. З цього можна зробити висновок, що головний бухгалтер може бути тільки у юридичної особи, а не у ФОП.
Але замість запису «бухгалтер» у трудовій книжці під час прийняття на роботу, ФОП може оформити його із записом, наприклад, «консультант з бухгалтерського обліку» або «консультант з податків та зборів».
Аргументи за
На можливість укладання з бухгалтером саме трудового договору вказують ті факти, що навіть не будучи зобов'язаною вести податковий облік, ФОП потрібен бухгалтер, наприклад, для:
- заповнення та ведення книг обліку доходів (або книги обліку доходів і витрат – в залежності від системи оподаткування);
- заповнення податкової звітності;
- якщо у підприємця є наймані робітники, то: для сплати ПДФО та ЄСВ, заповнення і подання форми № 1ДФ та форми № Д4);
- заповнення первинних документів тощо.
Виконання саме цих обов'язків ФОП може покласти на бухгалтера в межах трудового договору.
Тож чинне законодавство заборони на укладання такого договору не містить.
Таким чином, з аргументів «ЗА» робимо висновок, що ФОП може приймати працівника за трудовим договором із записом у трудовій книжці «бухгалтер».
Про право підпису
Особиста участь платника податків у податкових відносинах не позбавляє його права мати свого представника, як і участь податкового представника не позбавляє платника податків права на особисту участь у таких відносинах (ст. 19 ПКУ).
У свою чергу, представництвом є правовідносини, у яких одна сторона (представник) зобов'язана або має право вчинити правочин від імені другої сторони, яку вона представляє (ст. 237 ЦКУ).
Представниками платника податків визнаються особи, які можуть здійснювати представництво його законних інтересів та ведення справ, пов'язаних зі сплатою податків, на підставі закону або довіреності. Довіреність, видана платником податків — фізичною особою на представництво її інтересів і ведення справ, пов'язаних зі сплатою податків, повинна бути засвідчена відповідно до чинного законодавства.
Представник платника податків користується правами, встановленими ПКУ для платників податків.
Податкова декларація повинна бути підписана керівником платника податків або уповноваженою особою, а також особою, яка відповідає за ведення бухгалтерського обліку та подання податкової декларації до органів податкової служби. У випадку ведення бухгалтерського обліку та подання податкової декларації безпосередньо керівником платника податку така податкова декларація підписується таким керівником та особою, яка відповідає за ведення бухгалтерського обліку (п. 48.5 ПКУ)
Достатнім підтвердженням справжності документа податкової звітності є наявність оригіналу підпису уповноваженої особи на документі у паперовій формі або наявність в електронному документі електронного цифрового підпису платника податку:
• фізичної особи — платника податку або її законного представника;
• особи, відповідальної за ведення бухгалтерського обліку та подання податкової декларації згідно з договором про спільну діяльність або угодою про розподіл продукції.
Так, бухгалтеру – штатному працівникові може бути оформлений ЕЦП. Але право підпису уповноваженій особі замість ФОП повинно бути передано за дорученням.
Таким чином, податкова звітність може бути підписана представником платника податків із дотриманням норм ст. 19 ПКУ.
Що стосується первинних документів, то бухгалтер, який працює у ФОП, не тільки може, але й зобов'язаний підписувати первинні документи, що складені ним.
Первинні документи є підтвердженням здійснення тієї чи іншої господарської операції, представляти ФОП у якій за виданою нею довіреністю може її найманий працівник, у тому числі й бухгалтер.
Про обов'язок підписувати первинні документи, складені бухгалтером, достатньо вказати у його посадовій інструкції без оформлення додаткових наказів.
Ірина Петрусенко