Кращі з кращих
«Мінфін» відібрав 10 найбільших банків за залишками на депозитних рахунках фізичних осіб. У десятку увійшли ПриватБанк, Ощадбанк, Укрексімбанк Райффайзен Банк Аваль, Альфа-Банк, Укргазбанк, Укрсоцбанк, ПУМБ, УкрСіббанк та ОТП.
Інформацію отримували в контакт-центрах та на сайтах кожного з цих банків, крім Укрексімбанку. Цей держбанк дав зрозуміти, що витрачати свій час на ФОП він не збирається. Вартість відкриття рахунку там складає 2 000 грн, а щомісячне обслуговування обійдеться в 500 грн, та й то за умови, що у клієнта є операції з іноземними контрагентами. Тому його ми виключили з нашого списку.
Банки розробили безліч пакетів послуг для підприємців. Особливо у них в пошані IT-шники та аграрії. Однак в нашому огляді ми вирішили сконцентруватися на універсальних та найширших за охопленням пропозиціях фінустанов. Критерії досить прості: доступна ціна, наявність карти, яка гарантує цілодобовий доступ до рахунку, та інтернет-банкінгу.
Виявилося, що карта безпосередньо пов'язана з рахунком тільки у 4 банків з 9: ПриватБанку, Альфа-Банку, Укрсоцбанку і УкрСиббанку.
Решта використовує складнішу схему: до рахунку для ФОП вони відкривають ще один картковий. Тому, якщо клієнт хоче зняти гроші зі свого рахунку, він для початку повинен переказати гроші на карту, а потім вже знімати гроші. Це досить незручна схема. Тим більше, якщо згадати, що не всі банки проводять перекази у неопераційний час, й гроші можуть бути зараховані тільки на наступний робочий день.
Райффайзен Банк Аваль — шанувальник крайніх заходів. У нього немає пакета послуг для ФОП, який поєднував би зняття готівки і електронні перекази. Наприклад, в пакеті «Підприємець» є карта, яка дозволяє знімати готівку й розраховуватися в торгово-сервісних мережах, а ось можливості підключення до інтернет-банкінгу немає. З іншого боку, банк також пропонує пакет «Електронний». Він розроблений для активних користувачів платежів та інших інтернет-послуг. Але в рамках цього пакету зняття готівки не передбачено.
Як нам пояснили в контакт-центрі, якщо клієнт бажає оформити «Електронний» і при цьому знімати готівку, він може вибрати один з двох варіантів. Перший — оформити додатково пакет «Підприємець», оплачувати 50 грн в місяць за його обслуговування, та переказувати гроші на карту в рамках цього пакету. Другий варіант передбачає відкриття звичайної платіжної картки для фізособи в банку.
Для зручності ми звели базові умови в таблицю. Для ОТП в деяких графах вказано н / д. У контакт-центрі необхідну нам інформацію не надали, але обіцяли, що передзвонить фахівець. На момент публікації нам так і не передзвонили.
Базові умови за пакетам послуг для ФОП
Банк | Обслуговування в будь-якому відділенні | Карта безпосередньо пов'язана з рахунком | Проведення платежу контрагенту всередині банку* | Комісія за обробку платежів в післяопераційний час** |
ПриватБанк | 24/7 | +0,2% | ||
Ощадбанк | 9:00 — 16:30 | +0,1% мін 10 грн | ||
Райффайзен Банк Аваль | 09:00 — 17:00 | |||
Альфа-Банк | 09:00 — 16:30 | +0,1% мін 5 грн, макс 50 грн | ||
Укргазбанк | 09:00 — 16:30 | |||
Укрсоцбанк | 09:00 — 16:30 | +0,1% макс 200 грн | ||
ПУМБ | 09:00 — 18:30 | +0,1% мін 20 грн | ||
УкрСиббанк | 09:00 — 17:45 | |||
ОТП | н/д | н/д | н/д |
* Обробка платежів як всередині банку, так і в інший банк
** для банків, що надають цю послугу вказана комісія. Банки, обробні платежі тільки в операційний час позначені "
Тарифи
Тарифи на базові операції по рахунку сильно розрізняються. Так, найдешевше щомісячне обслуговування пакетів послуг пропонують УкрСиббанк та Укргазбанк. Але вони з лишком відбивають цю ціну за рахунок комісій за перекази й зняття готівки. Наприклад, комісія за зняття готівки в банкоматі УкрСиббанку становить 0,85%, але не менше 10 грн. В Укргазбанку отримати кеш можна тільки в касі відділення. Комісія за цю операцію ще вище, особливо якщо не замовляти готівку завчасно.
Для зручності ми звели базові тарифи в єдину таблицю. Комісію за переказ всередині банку не вказували, бо у всіх фінустановах вона відсутня.
Тарифи на базові операції
Банк | Відкриття рахунку, грн | Обслуговування в місяць, грн | Комісія за зняття з карти в банкоматі | Комісія за платіж в інший банк | Безкоштовні платежі в рамках пакету |
ПриватБанк | 0 — 100* | 100 | 0,75% | 3 грн | - |
Ощадбанк | 50 | 79 | 0,90% | 2 грн | 7 |
Райффайзен Банк Аваль | 0 | 80 — 100** | - | 3 грн | 5 |
Альфа-Банк | 0 | 50 | 0,75% | 2 грн | - |
Укргазбанк | 0 | 30 | 1,5% мін 50 грн*** | 2,5 грн | - |
Укрсоцбанк | 50 | 100 | 0,75% | 2 грн | - |
ПУМБ | 75 | 100 | 0,70% | 1,5 грн | 10 |
УкрСиббанк | 0 | 49 | 0,85% мін 10 грн | 1% мин 12 грн | - |
ОТП | 50 | 80 | 1% мін 10 грн | 1,5 грн | - |
* якщо відкривати рахунок через інтернет-банкінг плата не стягується
** якщо в місяць по рахунку проходить хоч один платіж, щомісячне обслуговування рахунку становить 80 грн
*** комісія вказана для зняття в касі без попереднього замовлення грошей.
Перевірять чи ні
Крім дзвінків до контакт-центрів та вивчення сайтів, «Мінфін» також розіслав запити до прес-служб всієї десятки банків, які увійшли в огляд. Редакція попросила їх роз'яснити, чи повинні ФОП, що відкрили рахунок в банку, підтверджувати джерело своїх доходів. На момент публікації, жодна з прес-служб не відповіла.
В абсолютній більшості контакт-центрів фінустанов ніхто й не чув про таку вимогу. Правда, оператори брали «паузу» для уточнення даних, але після цього називали тільки стандартний пакет документів для відкриття рахунку: паспорт, ІПН, зразки печаток та подекуди — опитувальники й виписки з Єдиного реєстру платників податків.
Але знайшлися й більш вимогливі — Альфа-Банк та Уркгазбанк. У деяких випадках в Альфі можуть вимагати від клієнта звіт суб'єкта малого підприємництва за минулий рік та декларацію про доходи.
Винятком став лише один банк — Райффайзен Банк Аваль. Тут оператор попередив, що якщо клієнт захоче зняти з рахунку більше ніж 100 000 грн, йому доведеться підтвердити джерело цих грошей. Таку вимогу він пояснив ініціативою НБУ, який поклав всі тяготи фінмоніторингу на банки. Мовляв, фінустанови нічого не можуть з цим вдіяти.
Багато клієнтів-ФОП, які вже мають рахунки в ПриватБанку, ще пару місяців назад стали отримувати повідомлення з вимогою надати податкову декларацію за 2016 рік. Але в контакт-центрі про подібні вимоги нічого не знають. Або кажуть, що з новими правилами щодо фінмоніторингу це не пов'язано.
Як показує практика, банки не завжди поспішають впроваджувати вказівки НБУ, а контакт-центри фінустанов — далеко не найнадійніше джерело інформації, адже дуже часто там плутаються навіть в базових тарифах та найпростіших фінансових продуктах. У будь-якому випадку, принаймні один банк уже ускладнив життя ФОП. Якщо інші наслідують його приклад, до фінустанов доведеться нести ще більше різних папірців.