• По-перше, реальний дефіцит має включати витрати на капіталізацію державних банків та «Нафтогаз», здійснені у вигляді вкладу ОВДП до їхніх статутних фондів.
  • Зокрема, таким чином, уряд витратив на Родовід Банк 4 мільярди гривень, на Ощадбанк — 0,6 мільярда гривень, на Укргазбанк — 4,3 мільярда гривень, а на поповнення статутного фонду «Нафтогазу» — аж 12,5 мільярда гривень.
  • По-друге, дефіцит повинен містити обсяг невиконаних бюджетних зобов'язань в обсязі 9,3 мільярда гривень. Хоча витрати на обслуговування держборгу виконано у розмірі 100%, невиконаною залишилася частина поточних чи капітальних витрат.
  • По-третє, дефіцит додатково зростає, якщо виключити з доходів авансові переплати податків та невідшкодованого ПДВ. Через війну реальний дефіцит бюджету становить 4,8% ВВП. Це, безумовно, менше, ніж 5,9% у 2010 році, але все ж таки значний показник як для «рекордних» темпів зростання економіки та доходів бюджету.

У 2012 році бюджетні зобов'язання становитимуть 358 млрд. гривень, ще 66 мільярдів гривень уряду необхідно знайти для погашення попередніх позик. При цьому доходи бюджету становитимуть лише 332,8 мільярда гривень. Таким чином, для фінансування всіх зобов'язань уряду необхідно залучити майже 100 мільярдів гривень.

Можливо, за сприятливої економічної ситуації таке становище бюджету не призвело б до серйозних негативних наслідків, проте в умовах охолодження економіки та блокування доступу до зовнішніх фінансових ринків найменші проблеми з виконанням плану доходів та запозичень до бюджету будуть вкрай деструктивними для економіки.

Це призведе до посилення фіскального тиску на економіку, проблем з обслуговуванням бюджетних та боргових зобов'язань, «видавлюванням» ресурсів із банківської системи і, як наслідок, заморожуванням кредитування. Іншими словами, може повторитися ситуація 2009 року лише з додатковими ускладненнями.

Якщо 2009 року тодішній уряд міг пом'якшити проблему завдяки позикам, то сьогодні цей буфер вичерпаний: держборг країни сягає 40% ВВП. Для висхідних країн у разі перевищення боргових запозичень 50-відсоткового рівня ВВП ймовірність дефолту зростає до 30%, тому перед ними світові фінансові ринки закриваються.

Сценарій 2009 року є ймовірним для України, тому нехтувати ним ризиковано. Багато європейських країн вже розробили комплекс антикризових заходів на випадок поглиблення рецесії та зниження доходів бюджету.

Такі заходи стосуються економії бюджетних коштів, їх ефективного витрачання, додаткового оподаткування розкоші та споживання, збільшення податкового тиску на господарську діяльність, пов'язану з експлуатацією природних ресурсів.

Проте нинішній уряд, як і попередній, не вбачає жодних загроз для економіки. Чи варто дивуватися, що наслідки такої політики будуть подібними до наслідків 2009 року?