Криптосвіт давно став трендом для українців. За даними рейтингу платформи Triple A, наприкінці 2020 року близько 5,5 млн українців володіли тими чи іншими криптовалютними активами, що вивело Україну на перше місце за відсотком населення, яке володіє криптоактивами (орієнтовно 12,7% від загальної кількості власників криптовалюти).

Переконаний, що тренд на криптовалюту зберігся серед українців і сьогодні, про що може свідчити як прийняття 17.02.2022 р. Закону України «Про віртуальні активи», так і той факт, що у військовий час багато людей, які знаходяться у відносній безпеці, шукають додаткові способи заробітку.

Зростання попиту на володіння криптовалютою призвело до того, що почастішали випадки блокування/заморожування криптобіржами тих чи інших транзакцій, або взагалі — блокування крипторахунків.

Читайте також: Що буде з грошима клієнтів у разі банкрутства криптобіржі

Чому біржа заблокувала активи

Найпоширеніша причина блокування активів — це «підозрілі» транзакції. До таких транзакцій біржі можуть віднести:

  1. Транзакції з криптовалютою, яка була набута незаконним шляхом, наприклад, в результаті шахрайства чи незаконної діяльності (т.з. «брудна» криптовалюта).
  2. Транзакції, пов’язані з перерахуванням на криптогаманець нетипово великої для конкретного користувача суми в криптовалюті.

Були випадки, коли біржа блокувала доступ клієнта до його криптовалютного рахунку у зв’язку з набранням чинності забезпечувального ордеру суду іноземної юрисдикції про «замороження» крипторахунку (т.з. «Freezing order») на час розгляду справи у суді (аналог ухвали суду про забезпечення позову).

Актуальні курси криптовалют дивіться тут

Що робити у випадку блокування

По-перше, варто оперативно почати вести комунікацію зі службою підтримки біржі (support). При чому ініціатива в частині початку ведення комунікації може бути як з боку біржі, так і клієнта.

Бувають випадки, коли після блокування одразу надходить лист від біржі з відповідною вимогою (в кращому випадку — пояснити ціль тієї чи іншої транзакції, в найгіршому — з пропозицією вивести свої криптоактиви у зв’язку із закриттям рахунку, без пояснення причин).

На даному етапі критично важливо відразу надати відповідь. Навіть якщо по суті немає що відповісти, варто в будь-якому випадку написати лист приблизно такого змісту: «Ваш лист отримано. Прошу надати час для збору запитуваної вами інформації та/або для залучення юриста для надання відповідей на ваші запитання».

У разі, якщо з вашого боку буде затримка з відповіддю — це тільки посилить підозри біржі, що може в подальшому ускладнити процедуру розблокування.

По-друге, варто спробувати визначити причину заморожування транзакції/блокування рахунку. Чому саме спробувати? Тому що в деяких випадках біржа не має права розкривати причини блокування рахунку/транзакції.

Переважно це пов’язано з розслідуваннями, які ведуться правоохоронними органами тих чи інших країн стосовно криптоактивів, які потрапили на ваш рахунок. Тобто на біржу надходить запит від правоохоронних органів із проханням заморозити певну транзакцію/рахунок на певний період або до закінчення розслідування, що власне і виконується біржою. А причини такого блокування не розкриваються, оскільки ви, як власник рахунку, також можете підозрюватись у скоєнні правопорушення, яке розслідується.

У разі ж, якщо біржа роз’яснить причини блокування, то це значно спростить вибудовування позиції у відношенні до біржі та прояснить обсяг документів, які варто буде надати біржі для подальшого розблокування.

По-третє, варто бути готовим надати документи, які підтверджують джерела ваших доходів (proof of funds), пропорційні заблокованим сумам, при цьому чітко та зрозуміло описавши цілі вашої діяльності.

Тому, якщо ви знаєте, що вам має надійти велика сума коштів у криптовалюті — краще наперед підготувати документи, які б підтверджували законність такої операції (наприклад: договір, за яким ви продаєте майно, виручку з якого плануєте перевести у криптовалюту, виписка з банківського рахунку про зарахування коштів за вищезгаданою операцією, довідка про доходи тощо). Таким чином, швидкий збір документів та їх надання біржі за запитом останньої призведе до швидшого розмороження рахунку та/або транзакції.

Також важливо під час комунікацій з біржою не нашкодити собі. Наприклад, говорити про те, що рахунок на біржі ви створили на ім'я своєї бабусі, верифікувались від її імені, проте діяльність здійснюєте саме ви за запитуваним біржою рахунком — погана ідея, адже практично на всіх біржах існує правило про те, що криптоактиви повинні належати безпосередньо тій людині, яка проходила процедуру KYC, тобто власнику крипторахунку на біржі.