Що має змінитися

Головна зміна, яка має відбутися на вебсайтах та в рекламі банків, – повинна з’явитись достовірна, правдива, актуальна та достатня за обсягом інформація про депозити та кредити, їх вартість, умови та ризики, яка не вводитиме клієнтів в оману.

Розкриття інформації на вебсайті: що зміниться

Усі банки повинні надавати повну інформацію про кредити та депозити для громадян на вебсайті в єдиному уніфікованому форматі.

Насамперед банки зобов’язані вказувати реальну річну ставку за кредитом, наявність додаткових послуг (наприклад, страхової компанії, державного реєстратора, нотаріуса, оцінювача) та їх вартість для клієнта, строк послуги, орієнтовну загальну вартість кредиту, періодичність погашення кредиту, попередження про можливі наслідки у випадку прострочення виплат за кредитом, умови дострокового зняття грошей із депозиту та інші.

Читайте також: Банки мають встановити на своїх сайтах калькулятор для розрахунку кредитних платежів — НБУ

Клієнт, зайшовши на вебсайт будь-якого банку, повинен мати змогу завантажити файл з вичерпною інформацією про повну вартість, умови отримання послуги, ризики для себе тощо.

Також на вебсайтах банків мають запрацювати калькулятори для розрахунку витрат за користування споживчим кредитом чи доходів від розміщення коштів на депозит.

Розкриття інформації в рекламі: що зміниться

Реклама кредитів та депозитів для громадян не повинна ускладнювати візуальне сприйняття інформації про послугу.

Також у рекламі обов’язково повинні бути вказані основні характеристики послуги:

  • для кредиту – реальна річна процентна ставка, максимальна сума кредиту та його строк;

  • для депозиту – річна процентна ставка, строк вкладу, валюта та мінімальна сума.

Ці вимоги стосуються телевізійної реклами, радіореклами, реклами на білбордах та на інтернет-банерах.

Зручний калькулятор для розрахунку ставки за депозитом є на «Мінфіні»

Звертаємо також увагу, що вимоги стосуються лише реклами конкретних продуктів або послуг для громадян і не розповсюджуються на рекламу послуг для бізнесу та фізичних осіб-підприємців, а також не застосовуються до іміджевої та категорійної реклами банків.

Як Національний банк перевірятиме дотримання вимог

Профільний підрозділ Національного банку – Управління захисту прав споживачів фінансових послуг – з 1 вересня 2020 року здійснюватиме щоденний моніторинг вебсайтів і реклами банків та контролюватиме дотримання вимог до розкриття інформації.

Штрафи

За неналежне розкриття інформації передбачено штрафні санкції від 50 до 800 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян за кожне порушення.

Нагадаємо

  • Національний банк ухвалив вимоги до розкриття інформації наприкінці попереднього року, після того як отримав повноваження на захист прав споживачів.

  • Регулятор дав час банкам на адаптацію до нових вимог, розуміючи, що зміна інформації в рекламі та на вебсайтах потребує ресурсу.

  • Через коронакризу Національний банк відтермінував вимоги до вересня цього року.

  • Верховна Рада ухвалила закон про захист прав споживачів фінансових послуг. Президент підписав цей закон 16 жовтня.

  • Відповідно до закону, з 1 червня 2020 року всі банки мали повідомляти чесну інформацію про свої кредити та депозити у рекламі. Згодом цю дату перенесли.

  • 12 червня 2019 року у Нацбанку створили окремий підрозділ для захисту прав споживачів фінансових послуг.