Світовий авторинок лихоманить. У Китаї на хвилі коронавірусу закрилося декілька заводів з виробництва автомобілів і комплектуючих. Зокрема, зупинилися заводи Tesla, Hyundai, Ford, Toyota, Honda, підприємства Nissan з виробництва запчастин тощо. Так як Піднебесна за останні роки стала одним із центрів світової автомобільної промисловості, постраждали заводи і в інших країнах — їм просто немає з чого збирати авто.

І, хоча епідемія коронавірусу в Китаї пішла на спад, робота місцевих автозаводів повністю не відновлена. Плюс — почало лихоманити європейське виробництво, зокрема, італійські заводи.

Світовим автомобільним концернам доводиться коригувати плани з виробництва машин, як мінімум, на перший квартал цього року. «Вже зараз зрозуміло, що світовий автопром сильно постраждає від коронавірусу. Це будуть мільйони недопроданих машин і серйозний фінансовий збиток», — говорить керівник Autoconsulting Олег Омельницький.

Читайте також: Коронавірус може вплинути на економіку сильніше, ніж фінансова криза 2008/2009 років — Moody's

З одного боку, це загрожує дефіцитом нових авто, принаймні, найбільш ходових моделей. З іншого — падає не тільки виробництво, але і попит на нові машини. У тому ж Китаї на хвилі епідемії продажі авто скоротилися у 9-12 разів, в залежності від регіону.

«Мінфін» розбирався, що буде з авторинком і за якими цінами українці зможуть купити нові машини.

Автопром на карантині

По світовому автопрому китайський коронавірус вдарив ще в січні цього року. У міру розповсюдження епідемії, про припинення виробництва заявляли все нові і нові заводи. Тоді ж автоконцерни почали коригувати річні плани виробництва,

Так, в Tesla оголосили, що в першому кварталі цього року в продаж надійде менше Model 3.

У Nissan допустили призупинення роботи заводу в Санкт-Петербурзі, якщо в Китаї найближчим часом не відновиться випуск комплектуючих.

У Південній Кореї тимчасово призупинили роботу заводу Hyundai. Причина та ж — зрив поставок комплектуючих з Китаю. На підприємстві не вистачає матеріалів для джгутів електропроводки, які виробляються в Піднебесній. Якщо врахувати, що в Південній Кореї зосереджено 40% світового виробництва Hyundai, зниження поставок цих авто практично не викликає сумніву. Так, у лютому було оголошено про припинення складання кросоверів Palisade. Також компанія знизила плани з виробництва інших моделей на перший та другий квартал цього року.

Але це може бути лише початком. Стрімке розповсюдження коронавірусу світом загрожує дестабілізувати роботу автозаводів і в інших регіонах.

Знижуються також продажі нових авто. У тому ж Китаї через коронавірус попит обвалився у 9-12 разів. Стало менше бажаючих оновити машини також у Європі. Після проникнення вірусу в Італію, прогнозують спад продажів і в цій країні.

А в світлі прогнозів про початок нової економічної кризи, ця тенденція буде тільки наростати.

Читайте також: Готівка — ключ до спокою. 8 порад бізнесу в період кризи

Тим паче, що і без коронавірусу продажі авто вже йшли на спад. Минулого року в Китаї, вперше за останні роки, обсяг реалізації нових авто впав на 6%.

В Європі минулого року авторинок спрацював в плюс. Було продано 19,7 млн авто, що майже на 200 тисяч більше, ніж у 2018 році. Але вже в січні цього року салони реалізували на 7,4% авто менше, ніж за аналогічний період минулого року. У деяких країнах падіння перевищило 10%. Приміром, у Франції ринок пішов в мінус на 13,4%.

Volkswagen зафіксувала скорочення продажів на 0,4%, PSA (Peugeot, Citroen) — на 12,9%, Renault — на 16,3%, Daimler — на 10,4%, Ford — на 22,7%.

Зниження продажів пояснювалося негативними очікуваннями споживачів через прогнози нової економічної кризи. Якщо до цього додасться ще і коронавірус, що охопив Європу, скорочення може виявитися сильнішим.

Що буде з поставками

Поки що незрозуміло: чи врівноважить падаючий попит зниження виробництва нових автомобілів.

Від цього буде залежати, чи загрожує ринку дефіцит авто і які будуть ціни.

Можливі кілька варіантів розвитку подій на світовому ринку:

Сценарій №1: Дефіцит авто і можливе зростання цін на них.

Швидше за все, пропозиція буде падати швидше, ніж попит. А в цьому випадку може виникнути дефіцит автомобілів.

Сценарій №2: Перенасичення ринку через зниження попиту, і, можливо, навіть знижки на машини.

Якщо попит буде і далі скорочуватися, то цілком можливий надлишок пропозиції. Щоб стимулювати покупців, автоконцерни можуть піти на локальне зниження цін, принаймні, на найбільш важливих для себе ринках.

Тим більше, що вже декілька місяців поспіль падають ціни на метал. Тільки обвал котирувань на нафту спровокував зниження цін на метал на 2-3%, а всього за останні півроку вони просіли більш ніж на 5-7%.

Це автоматично знижує собівартість виробництва авто, тобто цілком дозволяє автоконцернам поекспериментувати з цінами. Є шанс, що цього року не буде традиційної «автомобільної інфляції», коли через впровадження нових технологій машини дорожчають на 3-5% на рік.

Але у такий варіант розвитку подій експерти не дуже вірять.

Сценарій №3: Рівновага на ринку. Вона може встановитися, якщо і попит, і виробництво впадуть синхронно. Але така ідилія під великим питанням.

Від того, який саме сценарій реалізується на практиці, будуть залежати і перспективи України.

Втім, не виключено, що якогось одного сценарію на ринку не буде. Можливий дефіцит одних моделей, найбільш ходових, і надлишок інших. Швидше за все, покупці і далі будуть активно купувати недорогі електрокари, популярність яких у всьому світі зростає. Паралельно почне падати попит на автомобілі з дизельними моторами, від яких люди вже й так масово відмовлялися.

Тому чекати, що автосалони раптом спорожніють, звичайно ж, не варто. Але цілком можливо, час поставок певних моделей збільшиться, і доведеться записуватися в чергу.

Чого чекати українським водіям

Наш авторинок, за світовими мірками, є дрібним. Багато концернів постачають нам авто за залишковим принципом. Тому у випадку світового дефіциту тієї чи іншої моделі, нас, швидше за все, прохатимуть почекати.

Вже були періоди, коли авто до нас постачали за залишковим принципом. Скажімо, на хвилі буму на дизельні авто в Європі, до нашої країни їх завозили з перебоями — автоконцерни задовільняли попит, в першу чергу, стратегічних для себе ринків. А українцям доводилося чекати своєї черги декілька тижнів.

«Наш ринок для світового автопрому — не пріоритетний. Не виключено, що поставки будуть переорієнтуватися на більш стратегічні ринки», — вважає Омельницький.

Попит на нові авто Україні зростає. За підсумками минулого року, було продано на 8% більше, ніжу 2018 році (понад 88 тисяч штук). «Можна розраховувати, що цього року наш ринок нарешті подолає позначку в 100 тисяч нових авто», — говорить керівник PR-служби компанії «Nissan Україна» Володимир Іванов.

За даними Autoconsulting, зростання ринку спостерігається з початку року. Так, у лютому продажі нових авто зросли на 21%, до близько 7 тисяч штук. За два місяці 2020 року реалізація нових машин збільшилася на 26%.

Але незрозуміло наскільки великою буде пропозиція в автосалонах. Там запевняють, що контролюють ситуацію, і ніякого шоку для ринку не передбачається.

Володимир Іванов каже, що дефіциту не буде. «Ми завезли великі партії найбільш ходових моделей — X-Trail, Juke, QASHQAI. Тому проблем для покупців не очікується», — говорить він. Іванов не прогнозує також цінових змін. «Все буде залежати тільки від курсу долара, світових коригувань цін немає», — зазначив він.

У стабільності поставок «Мінфін» запевнили також в корпорації «АІС». «Щодо наших партнерів — все йде за раніше узгодженими з постачальниками планами, змін у відпускних цінах також немає», — розповів директор з маркетингу компанії Сергій Боровик.

«На даний момент ми працюємо у звичайному режимі, і ні про які зміни мені невідомо», — сказала PR-менеджер «Renault Україна» Анна Сиберкіна.

Втім, за словами Олега Омельницького, ситуація все ж не така оптимістична, як запевняють продавці.

Наприклад, в Україні вже приймають замовлення на деякі моделі Maserati. «Те, що є на складах, можна купити. Але от якісь ексклюзивні комплектації, які вимагають звернення на італійське виробництво, — під питанням. Терміни не підтверджуються», — говорить він. За словами експерта, не виключені також перебої з поставками автомобілів Hyundai. Та й ходові моделі інших брендів можуть опинитися в листі очікування. «Великих складів в українських дилерів немає — в середньому, вони розраховані на місяць продажів. Є ще логістичні центри у Східній Європі (Польщі, Румунії, Угорщині), звідки теж можливі поставки. Вони розраховані на два місяці. Як буде потім — невідомо.

Читайте також: Податківці назвали люксові авто, власники яких повинні сплачувати податок у 2020 році (список)

Також незрозумілі перспективи поставок новинок, вже анонсованих виробниками. Так, презентацію довгоочікуваної нової моделі Toyota на базі Yaris, яка повинна була відбутися на початку березня на Женевському автосалоні, відклали на невизначений термін. Як заявили виробники, «на кілька тижнів чи кілька місяців».

У вітчизняних автосалонах вже є нові Audi A6. Очікуються нові Audi A6 Allroad.

Повинні з'явитися нові Skoda Skala, New Renault Trafic, New Renault Master, New Renault Koleos, Volvo XC 40 T5 TE, Mercedes -Benz GLA, Mercedes -Benz GLB, Kia XCeed та інші.

Але як їх будуть постачати, та чи не доведеться українським водіям записуватися в чергу, — питання.

У той же час, за словами Олега Омельницького, навряд чи продавці, навіть на тлі дефіциту, ризикнуть підняти ціни. «На ринку дуже висока конкуренція, тому будь-яке коливання ціни може змусити споживачів переорієнтуватися на інші бренди. В Україні на ціну більше вплине девальвація гривні, яка вже почалася», — підсумував експерт.

Костянтин Соприкін