За даними компанії Autoconsulting, за підсумками першого півріччя цього року моторинок вийшов в плюс на рекордні 63%. Для порівняння: продажі автомобілів за цей же час збільшилися всього на 1,3%.

Нові — в пріоритеті

У Autoconsulting зазначають: на відміну від авторинку, де рекордно розпродаються б/у машини, у сегменті мотоциклів зростання припадає, в першу чергу, на нову техніку. Вона, за підсумками першого півріччя, вже відвоювала 80% всього ринку мототехніки. Ближче до початку літнього сезону в Україні продавалося по 4 тисячі нових мотоциклів в місяць, що стало рекордом з 2008 року.

Цю тенденцію підтверджують в салоні MotoYard (Дніпро), який торгує уживаними мотоциклами з Японії та Китаю. «Минулий рік був для нас більш вдалим, ніж цей. Продажі не тільки не зросли, але й знижуються», — розповіли «Мінфіну».

Не виключено, що вся справа в умовах продажу. Багато салонів пропонують нові мотоцикли в кредит, тоді як б/у техніку доводиться купувати за готівку.

На думку фахівця з розвитку бренду Ducati компанії «Гранд-Автомотів» корпорації «Укравто» Івана Борща, бум на ринку забезпечують продажі бюджетної мототехніки з Китаю, найчастіше в кредит.

Розстрочку декларують і продавці вживаної техніки, але за фактом вона не дуже вигідна. Наприклад, в «МотоХаті», де більшість моделей, виставлених на продаж, коштує 800-1,5 тисячі доларів, пропонують кредити від «Кредитмаркет» на термін від 3 до 36 місяців під 2,5% в місяць. При цьому без офіційного працевлаштування можна отримати позичку тільки на 7 тисяч гривень, а з офіційним — до 50 тисяч. Якщо взяти максимальну суму, то щомісяця треба буде сплачувати 1250 гривень відсотків, а це «зайвих» 15 тисяч гривень на рік.

Є кредити від банків, але переважно — споживчі, під досить високі відсотки. Скажімо, Альфа-Банк пропонує позику під 3,5% на місяць, ОТП-Банк — під 3% на місяць, Приватбанк — під 2,9% на місяць.

Найкращі кредитки для водіїв. Вибрати 

Салони, які торгують новою технікою, як правило, працюють з банками на інших умовах. Тут можна взяти кредит під 15-17% річних, а деякі і зовсім пропонують безвідсоткові позички на кілька місяців. Часто саме цей фактор стає визначальним для покупця.

При цьому пропозиція б/у мотоциклів на вторинному ринку просто зашкалює. На OLX в розділі мототехніки активних оголошень — майже 42 тисячі. Ціни стартують від 3-5 тисяч гривень. За 5,5 тисяч гривень, приміром, пропонується мотоцикл «Мінськ». Власник готовий посунутися в ціні або обміняти свою модель на інший мотоцикл, з чого випливає, що покупці в чергу явно не стають. За 7,5 тисяч гривень реально купити скутер Viper, за 9 тисяч розпродають японські скутери зі складу.

При цьому на преміальні марки ціни тримаються досить високі. Скажімо, Honda VRX400 Roadster 1999 року випуску продається за 3,8 тисяч доларів, Kawasaki Zzr 1400 Zx14 2007 року — 7,2 тисячі доларів, Suzuki Boulevard m109r 2008 року випуску — 12 тисяч доларів.

Втім, надлишок пропозиції змушує власників скидати, мінімум, 10% від початкової ціни. Тому багато мотоциклістів вважають свою техніку «разовою» і купують для себе. Вони розуміють, що в разі перепродажу, угода в будь-якому випадку буде для них невигідною.

Затори та економія

У Autoconsulting відзначають, що в окремі місяці цього року на ринку фіксувалася динаміка майже у 100%, у порівнянні з минулим сезоном. І фактично, продажі мототехніки вже скоро зрівняються з обсягами реалізації автомобілів, які в Україні завжди були традиційно вищими.

У салоні «Мотобайк» таку популярність мотоциклів пояснюють кількома причинами. По-перше, позначається напружений трафік в українських мегаполісах. «Через затори мотоцикли стають не розкішшю, а практично єдиним засобом пересування завантаженими вулицями», — жартує продавець Ілля Червінський. По-друге, мотоцикли та скутери порівняно недорогі, що дозволяє втілити в життя мрію про «колеса» навіть українцям з порівняно невеликими бюджетами.

За словами Івана Борща, середній бюджет, з яким приходять в салон покупці — 2-3 тисячі доларів. За ці гроші можна купити нові моделі. Основний попит припадає на техніку з об'ємом двигуна 125-300 кубічних сантиметрів.

Читайте також: Крутий розворот: як салони змушують українців купувати «не ті» автомобілі

Ціни на б/у техніку стартують з 300-500 доларів. За такі гроші реально купити, наприклад, скутер.

Бюджетів в преміальному сегменті починаються в середньому від 15 тисяч доларів. У цій категорії добре продаються моделі з двигуном в 800-950 «кубиків» — Ducati Monster, Scrambler, Multistrada, — зазначає Іван Борщ. Верхня цінова планка може перевищувати й 50 тисяч доларів.

По-третє, мотоцикли традиційно більш економічні, ніж автомобілі. З урахуванням досить високих цін на бензин, цей фактор стає важливим для все більшої кількості українців. Так, якщо середньостатистичний автомобіль «з'їдає» до 10 літрів на 100 км ходу, то у мотоциклів цей показник — 2,5-3,5 літра. Тобто, якщо на автомобілі 100 км можна проїхати за 290 гривень, то на мотоциклі на такий же відрізок шляху піде бензину на 72,5 — 101,5 гривень.

У Autoconsulting кажуть, що однією з причин сплеску продажів на моторинку стало те, що про нього «забули» законодавці. «Правила не коригували, зберігши стабільні і збалансовані умови гри і ставки мита. Це дало можливість операторам реалізувати довгострокові стратегії, які зараз і «вистрілили», — резюмують в компанії.

Китайці рулять

За даними дослідників, погоду на нашому ринку мототехніки робить Китай. «Його продукція займає 87% українського ринку. Слідом йде Індія (7,4%), Японія (3,3%) і Німеччина (1%).

Брендом №1 у 1 півріччі цього року став Musstang, на який припадає 20% продажів. В результаті йому вдалося потіснити екс-лідера — Spark, у якого тепер друге місце в типовому списку. Третє місце займає Lifan, на частку якого припадає майже 10% всіх продажів. У топ-5 також Shineray та Geon.

В преміум-сегменті розстановка сил наступна — лідирує Honda, слідом йде BMW і Kawasaki. На вибір потенційного покупця помітно впливає також мода на ту чи іншу модель та близькість до фан-клубів шанувальників мото-брендів.

Цікаво, що набирає обертів також сегмент електро-мотоциклів. Але поки що українці тільки придивляються до такої техніки і на її частку в продажах припадає всього 0,11%. Найактивніше в 2019 році ростуть сегменти трайків (триколісних мотоциклів) і максі-скутерів (щось середнє між скутером і мотоциклом).

Костянтин Соприкін