Як працює податкова знижка

Чинні податкові правила для фізосіб дозволяють повернути частину сплаченого ПДФО. Це працює наступним чином. Наприклад, минулого року ви отримували зарплату, платили іпотеку чи за навчання дітей у школі чи виші. З цих витрат (або їх частини) держава готова повернути утриманий під час виплати зарплати ПДФО.

Податковий кодекс дає вичерпний перелік витрат, які можна включати до податкової знижки:

  • відсотки за іпотечним кредитом;
  • внески на благодійність;
  • плата за навчання;
  • платежі за договорами довгострокового страхування життя чи недержавного пенсійного забезпечення;
  • оплата допоміжних репродуктивних технологій;
  • оплата державних послуг, пов'язаних із усиновленням дитини;
  • витрати на переобладнання авто на газ;
  • частина суми відсотків, сплачених за користування іпотечним кредитом (у т.ч. у межах держпрограм);
  • орендна плата для внутрішньо переміщених осіб (ВПО).

Щоб скористатися своїм правом на податкову знижку, необхідно подати декларацію про доходи за минулий рік та додати до неї відповідну заяву з копіями документів, що підтверджують понесені витрати. Наприклад, якщо збираєтеся отримати податкову знижку на плату за навчання, до заяви додається договір із відповідним навчальним закладом та чеки про оплату.

Подати декларацію для того, щоб заявити про своє право на податкову знижку за видатками за минулий рік, можна до 31 грудня цього року.

«Якщо платник хоче скористатися правом на податкову знижку за видатками, понесеними у 2020 році, він може звернутися до податкових органів лише до кінця 2021 року. Якщо цим правом не скористатися цього року, то у 2023-му отримати податкову знижку за видатками 2020-го вже не вийде: таке право на наступні податкові роки не переноситься», — пояснює Денис Шевчук, юрист ЮК «Волхв».

Податкова знижка не для ФОПів

Втім, податкова знижка «світить» не всім, хто зазнав зазначених вище витрат. Як встановлює Податковий кодекс, право на неї мають резиденти України, які одержують доходи у вигляді заробітної плати. Приватні підприємці, у тому числі працюючі на спрощеній системі оподаткування, права на цю пільгу не мають.

Є випадки, коли людина одночасно працює і як найманий працівник, і як приватний підприємець, тобто отримує заробітну плату від роботодавця та дохід від власного бізнесу. У такому разі пільга поширюється лише на дохід у вигляді зарплати. Виникає логічне питання: як визначити, з якого доходу, наприклад, людина сплачує відсотки за іпотекою? Це питання закон вирішує так: загальна сума податкової знижки не може перевищувати річного розміру заробітної плати.

«До заробітної плати відносяться основна та додаткова винагорода, інші заохочувальні та компенсаційні кошти, що виплачуються платнику податків на підставі відносин трудового найму», — уточнює Яна Квасниця, адвокат АТ «Місечко та Партнери».

Якщо працівник отримує частину зарплати в конверті, цілком можлива така ситуація, коли, скажімо, плата за навчання буде набагато більшою за зароблене за рік. Теоретично можна подати заяву про отримання податкової знижки і в цьому випадку.

Тоді вона розраховуватиметься у межах суми підтвердженої зарплати. Але на практиці такий хід досить небезпечний. Адже податкова у цьому випадку може мати неприємні питання до декларанта.

Отже, щоб претендувати на податкову знижку за результатами минулого року, необхідно дотриматися наступних умов:

  • наявність громадянства України та реєстраційного номера облікової картки платника податків;
  • одержання офіційної заробітної плати протягом минулого року;
  • наявність видатків, за якими надається податкова знижка.

Навчання

Більшість людей, які звертаються за податковою знижкою, бажають повернути частину грошей, сплачених за навчання. За даними ДПС, минулого року у 80% від загальної кількості поданих для отримання податкової знижки декларацій була заявлена ​​саме ця мета.

Включити до податкової знижки можна плату або за навчання, або за навчання своїх близьких (першого ступеня спорідненості — батьків, чоловіка чи дружини, дітей, у тому числі усиновлених). Причому це може бути будь-яка установа — дошкільної, позашкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) та вищої освіти. Єдина умова — ці установи мають бути українськими.

Читайте також: МВА в Україні: скільки коштує, хто пропонує і чи варто за це платити

Отримати податкову знижку за витратами на навчання за кордоном не вдасться. До речі, тут важливо ще простежити, щоб інвойси були оплачені тим із батьків, із ким підписується договір про навчання. Він же подає декларацію та претендує на податкову знижку. Якщо договір укладено з одним із батьків, а в платіжних документах зазначені дані іншого з батьків, сім'я втратить право на податкову знижку. Це якщо йдеться про випадки, коли батьки платять за навчання дітей.

«Якщо дитина навчається у приватній школі, мати дитини — ФОП, а тато — найманий працівник, то для отримання податкової знижки укладати договір зі школою необхідно від імені батька, та оплата послуг школи має здійснюватися з банківського рахунку батька, якщо використовується безготівкова оплата», — радить Маргарита Борисенко, керівник департаменту аудиту групи компаній Saivena Group.

Лайфхак 1: Як не платити самому, але отримати податкову знижку

Можна отримати податкову знижку на навчання, за яке платить ваш роботодавець. Єдина умова тут така: за документами роботодавець повинен платити за навчання за вашою довіреністю та за рахунок нарахованих вам грошей. Ці нюанси має підтверджувати довідка від роботодавця.

Страхові та пенсійні внески

У 18% усіх декларацій, поданих на отримання податкової знижки у 2020 році, було заявлено право на повернення сплачених внесків за довгостроковими договорами страхування життя та договорами, укладеними з недержавними пенсійними фондами.

Отримати таку пільгу може сам застрахований або член його сім'ї, який сплачує за нього внески (батьки, чоловік чи дружина, діти). Якщо на пільгу претендує застрахована особа, до податкової знижки можна включити за минулий рік страхових внесків щонайбільше на 36720 грн. чи 3060 грн. за кожний місяць (прожитковий мінімум помножений на коефіцієнт 1.4).

Читайте також: Коли НПФ почнуть вкладати кошти у криптовалюти і на чому зараз заробляють для клієнтів

Якщо про пільгу заявляє член сім'ї, який сплачує внески за родича, до податкової знижки можна включити 18360 грн. або 1530 грн. (половину від максимальної суми для платника податків) у розрахунку на кожного застрахованого члена сім'ї.

Ця пільга стосується внесків за договорами:

  • довгострокового страхування життя,
  • недержавного пенсійного забезпечення,
  • за пенсійним контрактом із НПФ,
  • а також внесків на банківський пенсійний депозитний рахунок, на пенсійні вклади та рахунки учасників фондів банківського управління.

Відсотки за іпотечним кредитом

Кількість декларацій, у яких було зазначено про бажання повернути частину сплачених відсотків за іпотечними договорами, минулого року становило лише 1,5% від загальної кількості. У податковій пояснюють це тим, що багато українців просто не знають про свої права.

Ця пільга поширюється як на кредити у гривні, так і на позики в іноземній валюті. В останньому випадку сума відсотків для розрахунку знижки розраховуватиметься за офіційним курсом НБУ на день ваших розрахунків із банком.

Але на відшкодування ПДФО з повної суми відсотків можуть розраховувати лише ті, хто придбав за іпотекою житло загальною площею до 100 кв. м. Точну суму, яку держава відшкодує, розраховують самі податківці.

Читайте також: Два роки програми «5−7−9%»: чому кредити не стали доступнішими

Крім того, існують і більш значні обмеження.

По-перше, включати до податкової знижки відсотки з іпотеки можна лише протягом 10 років. Тож, якщо кредит залучено на триваліший термін, про пільгу з 11-го року можна забути. Хіба що позичальник переоформить позику. Тоді термін рахуватиметься спочатку.

По-друге, іпотечна нерухомість має бути основним місцем проживання того, хто претендує на пільгу. Тобто скористатися податковою знижкою можна буде лише за наявності відповідної позначки у паспорті.

Тож, якщо, наприклад, ви придбали квартиру, а будинок здається в експлуатацію за два роки, ці два роки податкова знижка вам не світить. Але пільга не згоряє, а лише відкладається: виплачені у перший рік погашення кредиту відсотки включаються до податкової знижки протягом року, коли людина прописується в іпотечному житлі. І далі відсотки послідовно переносяться на наступні роки.

Як кажуть юристи, є спосіб збільшити розмір компенсації. Про нього розповів «Мінфіну» Денис Шевчук із ЮК «Волхв».

Лайфхак 2: як збільшити компенсацію за іпотечним кредитом

Припустимо, подружжя бере участь у державній програмі доступної іпотеки. У рамках цієї програми вони купують квартиру за 1,5 млн грн та отримують за державною програмою, наприклад, 750 тис. грн. У цьому випадку рекомендуємо внести кошти рівними частинами від чоловіка та від дружини на банківський рахунок, із якого проводитиметься розрахунок за придбання житла.

Якщо власником рахунку є чоловік, то дружина повинна внести гроші на такий рахунок від свого імені, квитанція про здійснення такого грошового внеску буде основою отримання дружиною податкової знижки.

У такому разі сума податкової знижки, яку отримає як чоловік, так і дружина може складати приблизно 50 тис. грн для кожного.

3 види популярних витрат, за якими рідко вимагають знижку

Нинішнього року вперше в українців з'явиться можливість отримати податкову знижку на лікування.

«До кінця цього року ще можна встигнути компенсувати частину витрат за 2020 рік, понесених платниками податків ПДФО у зв'язку з лікуванням себе або родичів першого ступеня споріднення (батьки, чоловік чи дружина, діти) від COVID», — уточнила Маргарита Борисенко із групи компаній Saivena Group.

Щоправда, юристи кажуть, що охочих отримати податкову знижку за цією статтею буде небагато. По-перше, через банальне незнання своїх прав. По-друге, необхідно було зберегти всі документи, що підтверджують факт оплати та передачі «профільних» ліків, наприклад, як благодійний внесок до лікарні, де лікувався декларант чи його родичі. А це роблять одиниці.

Точно так само практично «мертвими» залишаються інші законодавчі норми, що дають право на податкову знижку. Це стосується, наприклад, благодійної допомоги. Включити до податкової знижки можна кошти або вартість майна, переданого на благодійність, але якщо дотримуються ці два правила:

  • сума допомоги не може перевищувати 4% від заробленого протягом року;
  • організація-одержувач благодійної допомоги має бути зареєстрована як некомерційна організація.

До таких же непрацюючих норм належить можливість внутрішньо переміщеним особам повернути частину коштів, сплачених за оренду житла.

«Платник податків має право скористатися податковою знижкою, якщо дотримано дві умови: відсутність у власності придатного для проживання житла, розташованого поза тимчасово окупованою територією України; відсутність бюджетних виплат для покриття видатків на проживання», — каже Яна Квасниця з «Місечко та Партнери».

Але, як показує практика, головною перешкодою отримання податкової знижки у цьому разі стає відсутність офіційного договору оренди. Оскільки самі орендодавці не бажають світитися, щоб не платити податок із доходів від здачі житла в оренду.

Якщо річну податкову декларацію заповнено належним чином, а додані копії документів повністю підтверджують понесені витрати, протягом 60 календарних днів після подання декларації кошти перераховуються у спосіб, зазначений у заяві.

Денис Шевчук із ЮК «Волхв» розповів «Мінфіну», як заручитися підтримкою самої податкової у питанні повернення коштів.

Лайфхак 3: Як підвищити свої шанси на отримання податкової знижки

Для цього можна звернутися до податкової та отримати індивідуальну податкову консультацію. Кожна реальна ситуація може мати свої нюанси. Тому, звертаючись до податкової, потрібно докладно описати ситуацію, що виникла, і надати всі копії документів, що дають підстави для отримання податкової знижки.

У разі підтвердження у податковій консультації виникнення у особи права на податкову знижку, така консультація може бути доказом правомірності ваших вимог.

Звернення за отриманням індивідуальної податкової консультації може бути подане до податкової у паперовій або електронній формі, але обов'язково має містити такі дані:

  • ПІБ особи, яка звертається за консультацією;
  • податкову адресу, номер засобу зв'язку та адресу електронної пошти;
  • реєстраційний номер облікової картки платника податків;
  • вказівку, у чому полягає практична необхідність отримання податкової консультації (наведення фактичних обставин);
  • підпис платника податків або кваліфікований електронний підпис;
  • дата звернення.

Відсутність у зверненні одного із зазначених пунктів може стати підставою у відмові надати індивідуальну податкову консультацію.

Лайфхак 4: Як спростити подання декларації

Наразі декларацію можна подати через Електронний кабінет платника податків на сайті https://cabinet.tax.gov.ua за допомогою електронного цифрового підпису.