Банки розуміють це і намагаються бути в тренді. Про те, якими будуть платіжні технології у найближчому майбутньому, і що потрібно поколінню Z, розповів заступник голови правління Ощадбанку Антон Тютюн в ході конференції PayTech Ukraine 2019.

Протягом 5 років 70-80% карт будуть токенізовані в мобільні пристрої. Сьогодні ми спостерігаємо бум безконтактних платежів. Обсяг транзакцій телефоном збільшився на 300% з початку року. Кожен місяць кількість клієнтів, що віддають перевагу безконтактним карткам, зростає на 7%.

В середньому кожен клієнт здійснює 15 операцій на місяць. А середній чек безконтактної оплати в 2,5 рази більше звичайного чека. До 2022 року половина покупок буде здійснюватися завдяки мобільним платежам.

Це цілком відповідає еволюції споживання. Раніше ми приходили до магазинів і бачили товари на прилавку, і нам треба було попросити продавця подати товар, щоб поглянути на нього. Тепер ми купуємо товари в супермаркетах, де є великі візки. Це стимулює нас купувати більше. Але процес оплати великого чека завжди незграбний. Безконтактні платежі дозволяють зробити його максимально зручним та швидким, знижуючи стрес покупця. Тому кількість безконтактних пристроїв зростає, вже навіть почали випускати авто з NFC-модулем.

Отримайте 1% річних додатково з Бонусом від «Мінфіну»

Що обирає цифрове покоління

Не варто недооцінювати нинішню молодь. Вони досить цілеспрямовані і самостійні. Якщо вони приходять на роботу, то самі скажуть керівнику, що будуть робити, самі оберуть шлях, як досягти мети.

Саме тому ієрархічна структура корпорацій, звична старому світу змінюється. Компанії типу Google тепер влаштовані інакше.

Але, згідно з дослідженнями, в Європі вже сьогодні 71% батьків при здійсненні великої покупки враховують думку дітей до 21 року.

З них:

  • 65% батьків враховують думку дитини при виборі туру для поїздки у відпустку
  • 35% — при виборі меблів
  • 25% — при виборі машини

Молодь вже сьогодні змінює споживання. Стандартні фінансові послуги їм не підходять, тому що вони не готові робити зайвий крок. Вони хочуть отримувати все і відразу в зручній формі. Їх немає у Facebook, вони сидять в Instagram, Youtube. До 2025 року половина людей до 35 років відмовиться від підписки на кабельне телебачення. Вони всі дивляться Netflix.

Щоб здійснювати контакти ще швидше, при цьому гарантувати захист платежів, вже зараз впроваджуються технології FacePay, ідентифікація за голосом, сітківкою ока, ходою, ЕКГ, особливостями набору тексту. Це все тому, що тривалість концентрації уваги у молоді 8 секунд. А, отже, ми повинні встигнути.

Ризики

Цифрова трансформація неминуча. Але в гонці за поліпшенням і спрощенням платежів ми ризикуємо втратити приватність та особисту свободу.

У Швеції в останні 2 роки проводили експеримент — вже 5 тисяч добровольців погодилися вбудувати в тіло чіпи, які дозволяють проводити ідентифікацію і оплату. У Китаї, як відомо, введена система соціального рейтингу. Людина, яка не погашає кредит, не вчасно оплачує рахунки, буде мати більш низький рейтинг. Отже, він не зможе отримати роботу на держслужбі, оселитися в дорогому готелі і навіть на митниці його будуть більш пильно оглядати.

Це все дасть державі можливість контролювати виборця. Але до якої межі ми можемо дійти. І головним викликом стане збереження права на захист особистості. Нам потрібно його відстояти.