Влада не втрачають надії знайти спосіб легалізувати тисячі автомобілів на іноземних номерах, які переповнили українськи дороги. У липні Верховна Рада прийняла в першому читанні законопроекти №8487і 8488, про які вже писав «Мінфін». Ці документи пропонують істотно знизити акцизи на всі машини, в тому числі, солідного віку. Крім того, скасовується екологічний стандарт Євро-5, який зараз не дозволяє ввозити в Україну автомобілі, випущені раніше 2010 року. Це вигідно евробляхерам, оскільки більшість таких авто, як правило, 2000-2005 р випуску.

Передбачається, що нововведення наведуть порядок з реєстрацією машин. Але є одне «але». Незрозуміло, в якому вигляді законопроекти дійдуть до другого читання і чи приймуть їх в цілому. Тому законодавці опрацьовують і інші варіанти легалізації евроблях. «Мінфін» розбирався в їх нюансах.

Платити не треба

Про те, що, крім зниження акцизів, можливі й інші способи легалізації евроблях, повідомив правозахисник Володимир Караваєв. За його словами, у владних кабінетах зараз опрацьовують нову схему, за якою можна буде узаконювати машини на іноземних номерах. Її суть проста — такі автомобілі хочуть поставити на тимчасову українську реєстрацію. Власникам авто поміняють евробляхи на цілком законний український номерний знак. Платити за розмитнення машини не потрібно, а це значить, що власник транспортного засобу заощадить, як мінімум, 1-2 тисячі євро.

Протягом якого терміну буде діяти тимчасовий облік — поки що неясно. Швидше за все, мова буде йти про один рік. Для таких авто можуть ввести і ряд обмежень — їх не можна буде перепродувати, передавати в користування іншим особам, працювати на них в таксі або водієм, виїжджати за кордон.

Караваєв також зазначив, що для евроблях на тимчасовій реєстрації можуть ввести і більш частий технічний контроль, ніж для «звичайних» авто. Нагадаємо: техогляди, які скасували кілька років тому, повернуться в Україну вже з наступного року.

Читайте також: Експеримент від уряду. В Україні почалося полювання на евробляхи

Істотний плюс тимчасової реєстрації евроблях для держави — можливість створити базу транспортних засобів та їх водіїв. Адже зараз автомобілі на іноземних номерах — невидимі на наших дорогах. Чиновники навіть не знають, скільки їх в Україні. ДФС називає цифру від 300 тис. до 800 тис., Але незалежні експерти впевнені, що їх більше 1 млн. Евробляхи нерідко стають учасниками ДТП, а відсутність реєстрації дозволяє їм просто поїхати з місця аварії — знайти такі авто за номерами і притягти водіїв до відповідальності поліції вкрай складно.

Плюс для самих евробляхеров — можливість дістати українські номера, не витрачаючись на розмитнення машини.

Підводні камені тимчасової реєстрації

Варіант легалізації евроблях шляхом їх постановки на тимчасовий облік-поки що тільки ідея. Його зможуть узаконити не раніше осені. Але експерти, з якими поспілкувався «Мінфін», кажуть — перш, ніж запроваджувати цю схему, її варто більш ретельно опрацювати. «Зараз вона викликає масу питань. На якій підставі авто на іноземній реєстрації можна ставити в Україні на тимчасовий облік з заміною номерних знаків? Адже власники евроблях володіють ними тільки теоретично. Так, вони їх купили. Але за документами левова частка таких транспортних засобів оформлена на зарубіжних власників — фірми або приватних осіб. Щоб їх переоформити, потрібно виїжджати за кордон, знімати авто з обліку і знову ввозити в Україну », — розповів керівник копанні Autoconsulting Олег Омельницький.

Експерт автомобільного ринку Віктор Стельмах каже, що необхідність виїзду за кордон пов'язана для евробляхеров з масою проблем. Багато фірм, на яких «висять» евробляхи, вже закрилися. Частина з них — це одноденки, які відкривалися спеціально під продаж авто на іноземній реєстрації. «Та й самі транспортні засоби на батьківщині вже« примари »- вони не проходили вчасно техогляд і вже втратили право на легальну місцеву реєстрацію. Так що може трапитися, що евробляхер, виїхавши за межі України, не зможе в'їхати на територію ЄС. А додому його теж можуть не пустити. В такому випадку автомобіль просто зависне на штрафмайданчику на кордоні », — припускає експерт.

Читайте також: Легалізація або зачистка

Відлякати евробляхеров може і необхідність витрачатися на зняття авто з європейської реєстрації. За підрахунками експертів, щоб залагодити всі формальності — виїзд за кордон, оформлення договору купівлі-продажу з іноземним власником, техогляд, в'їзд в Україну — знадобиться не менше 1-1,5 тис. євро. Але у багатьох евробляхерів машина коштує не набагато дорожче — потримані легковика вони купують по 2-3 тис. євро. Чи захочуть власники таких машин платити за їх легалізацію, — велике питання.

Покарають чи «не помітять»?

За словами Олега Омельницького, успіх реалізації будь-якої схеми узаконення евроблях буде залежати від того, яким буде контроль за дотриманням правил і покарання для порушників. «Необхідність ставити пригнані з інших країн автомобілі на українську реєстрацію прописана в статті 29.2 Правил дорожнього руху і зараз. Але, як всі ми можемо спостерігати, це правило просто не виконується », — зазначає експерт.

Віктор Стельмах каже, що можливість поставити авто за спрощеною схемою на тимчасовий облік буде вигідна власникам дорогих машин на евробляхах. Адже їх розмитнення обійдеться в кілька тисяч євро. Власникам дешевих блях вигідніше і далі їздити на іноземних номерах. Вперте небажання евробляхеров платити навіть порівняно невеликі кошти може просто зарубати всі ідеї легалізації, які зараз перебувають на розгляді. «Будь-яка цифра, відмінна від нуля — для них вже дорого. Адже зараз вони не платять взагалі нічого », — говорить Омельницький.

Керівник громадської організації «АвтоЕвросила», що представляє інтереси бляхерів, Олександр Чернявський відзначив, що навіть законопроект №8487, який суттєво знижує акцизи, влаштовує їх лише як базовий. Активісти не опиралися голосуванню тільки в надії, що до другого читання їм вдасться внести в документ ряд поправок. Їх мета — знизити вартість оформлення до мінімуму. Як підрахував Чернявський, автомобіль 2000-2005 року випуску, який в Європі можна придбати за 2-3 тис. євро, повинен розмитнюватися не дорожче 500 -1000 євро, а в ідеалі — за 200-300 євро. Але як вкластися в цю суму, якщо тільки за виїзд за кордон і зняття з іноземних номерів доведеться заплатити більше 1 тис. євро — незрозуміло. А без цієї процедури поставити авто на українські номери незаконно. В цьому випадку наша країна порушить міжнародне законодавство і різікує потрапити під європейські санкції.

Так що не виключено, що з осені, коли парламент повернеться до роботи і стане розглядати питання легалізації евроблях, нас знову чекають масові акції протесту водіїв. Чи буде влада їм догоджати й шукати нові компроміси, чі почне штрафувати машини на іноземних номерах (а законодавча база для цього ж є) — поки що незрозуміло. Цілком ймовірно, що налаштовувати проти себе величезну армію евробляхерів до виборів влада не наважиться. Тим часом, кількість машин на іноземних номерах в Україні і далі зростає. За даними Віктора Стельмаха, щомісяця в нашу країну в'їжджає не менше 5-6 тис. таких транспортних засобів. «І завдання активістів  --  як можна довше зберегти статус -кво евроблях. Адже на цьому окремі люди заробляють мільйонні статки », — підсумував експерт.

Людмила Каплун