Що таке Прозорро.Продажі

Прозорро.Продажі — це державна компанія, основне завдання якої — організація аукціонів із продажу та здачі в оренду державного майна.

Розпочав роботу сервіс із продажу майна збанкрутілих банків. Потім компанія почала забезпечувати продаж майна державних та комунальних підприємств, майна в рамках процедури банкрутства, а також низки інших активів. Сьогодні на Прозорро.Продажі можна купити або взяти в оренду: нерухомість, автомобілі, земельні ділянки та навіть цілі заводи.

Торгівля на майданчику відбувається на аукціонах. За час функціонування сервісу було продано активів майже на 85 млрд грн.

Прозорро.Продажі та приватизація

Починаючи з 2018 року, на платформі продаються об'єкти малої приватизації, які належать державі чи місцевим громадам. Цей напрям активізувався минулого року, коли було продано таких об'єктів на 3,3 млрд грн. Для порівняння: протягом попередніх девʼяти років середній результат становив приблизно 400 млн грн.

Серед найбільших об'єктів, які були продані минулого року в рамках малої приватизації: готель «Ермітаж» у Києві (311 млн грн) та єдиний майновий комплекс підприємства «Волиньторф» (212 млн грн). Загалом, через малу приватизацію за рік продано понад 900 різних об'єктів.

Зросла минулого року і конкуренція за їх придбання на аукціонах Прозорро. Якщо у 2021 році в середньому в приватизаційних торгах брали участь три підприємці, то минулого року вже п’ять. А в торгах за деякі об'єкти брали участь десятки учасників.

З минулого року уряд вирішив проводити на Прозорро.Продажі і велику приватизацію. На сервісі було опубліковано перелік підприємств, які мають бути продані. Серед них, зокрема, Сумихімпром, Дніпровський електровозобудівний завод, Запорізький титано-магнієвий комбінат, Центренерго тощо.

Вже два роки на Прозорро.Продажі відбуваються також аукціони з оренди землі комунальної власності, а минулого року було ухвалено закон, який переведе на майданчик і оренду с/г земель державних підприємств. Онлайн-аукціони продемонстрували підвищення конкурентності — ціна оренди зросла на 175%, порівнюючи з офлайн-торгами, які були раніше.

Торгівля через електронні майданчики

Специфіка роботи Прозорро.Продажі полягає в тому, що сервіс забезпечує роботу бази даних всіх об'єктів, які торгуються. Крім цього, він відповідальний за надійність проведення торгів, підсумовуючи ставки учасників.

Водночас, державна структура безпосередньо не приймає ставки та не взаємодіє з учасниками торгів — ця робота перекладається на спеціальні електронні майданчики.

Можна сказати, що Прозорро.Продажі — це своєрідний маркетмейкер. На сайті сервісу можна обрати потрібний об'єкт, почитати інформацію про нього, переглянути документацію тощо. Однак, коли особа, яка хоче стати учасником торгів, натисне кнопку «подати пропозицію» — сервіс їй запропонує перелік майданчиків, тобто акредитованих юридичних осіб, які відповідальні за прийом ставок та всю організаційну роботу, пов'язану з цим.

Як надійний майданчик спрощує торгівлю

Зараз на Прозорро.Продажі зареєстровано 42 таких електронних майданчики. Деякі з них зовсім невеликі та мають незначний досвід співпраці з державним сервісом, адже, відповідно до офіційної статистики, провели на ньому угод лише на декілька десятків тисяч гривень.

Також варто враховувати, що не всі з цих компаній мають достатню кількість персоналу, щоб приділяти достатню увагу клієнтам.

Уникати труднощів під час придбання активів на Прозорро можна завдяки співпраці з надійними майданчиками. Як приклад, можна розглянути «Національну електронну біржу».

Наразі серед акредитованих майданчиків на Прозорро саме вона є лідером продажів, забезпечивши їх на загальну суму в 8,44 млрд грн. Майданчик має значний досвід роботи з електронними торгами, адже працює з 2014 року. Серед досягнень «Національної електронної біржі» — продаж готелю «Дніпро» за рекордні 1,1 млрд грн та АТ «Київпассервіс» за 230 млн грн.

Компанія надає повний комплекс послуг щодо участі в аукціоні, починаючи від підбору активу, отримання потрібної інформації про нього, аналізу та планування стратегії участі в торгах, а також супроводжує підписання протоколу. «Національна електронна біржа» співпрацює як із юридичними, так і з фізичними особами. Якщо ж клієнт бажає не купувати майно, а виставити, власне, на аукціон — такі послуги теж надає.

Як пояснюють у компанії, вона спеціалізується на індивідуальному супроводі клієнтів. Тому їй важливо дізнатись, який саме об'єкт найкраще відповідатиме потребам замовника, відшукати його і розібратись з усіма особливостями придбання. Саме індивідуальний підхід забезпечує «Національній електронній біржі» найбільший відсоток перемог серед всіх учасників аукціонів.

Співпраця з професіоналами особливо важлива під час участі в торгах щодо великих об'єктів. При підготовці до аукціону потрібно детальніше вивчати їх особливості, знати, як отримати всю необхідну інформацію про них. Крім цього, якщо лот дійсно цікавий і продається за вигідною ціною, можна чекати на велику кількість охочих його придбати, а тому неохідно детально розібратись і в особливостях процедури торгів.

«Якщо учасник спробує взяти участь в торгах без допомоги надійного майданчику, він не зможе врахувати всі нюанси процедури, за якою продаватиметься актив, та не отримає всієї потрібної інформації. Це збільшує ризики дискваліфікації за результатами торгів і втрати гарантійного внеску, а також зменшує шанси на перемогу в них через відсутність спланованої стратегії досвідченого майданчику», — пояснює керуюча партнерка «Національної електронної біржі» Євгенія Божко.

Зараз Прозорро.Продажі не лише наповнює державний і місцевий бюджети, але й надає змогу бізнесу купувати потрібні активи, не упустивши найкращі лоти.