«Мінфін» розбирався, чому європейці масово позбуваються старих авто і за якими цінами їх продаватимуть посередники в Україні.

Дизельна заборона

Дизельні автомобілі вносить в чорний список все більше країн ЄС. Але особливо відзначилася Німеччина. Тамтешній федеральний адміністративний суд на початку нинішнього року визнав правомірними спроби влади окремих міст ввести заборону на в'їзд на їх територію транспорту з дизельним двигуном. Служителі Феміди постановили — надалі такі обмеження можуть вводитися для боротьби із забрудненням повітря.

Позов був поданий автомобільним лобі, що намагалося оскаржити дії чиновників Дюссельдорфа і Штутгарта, які заборонили пересування в центральній частині міста на дизельних машинах. Приводом для введення обмежень стала катастрофічна екологічна ситуація — в тому ж Штутгарті рівень оксиду азоту в атмосфері перевищує допустимі норми більш ніж удвічі.

Прихильність суддів надихнула й інших німецьких чиновників. Все більше міст приймають локальні заборони на в'їзд «неекологічних» дизельних автомобілів. Такі «табу» вже ввели в декількох десятках дрібних містечок і сіл. Причому армія прихильників чистого повітря зростає. Тим більше, що в Німеччині норми щодо вмісту шкідливих речовин в атмосфері порушено в біля 70 великих і середніх міст.

«Крім того, кожне місто зможе також вирішувати, автомобілі якого екологічного стандарту воно може пускати на свою територію, а якого — ні. Так що не виключено, що, наприклад, машини Євро-5 стануть «нев'їзними» в ті чи інші населені пункти. Пускатимуть тільки Євро-6», — говорить Креймер.

Існуючі й потенційні ризики змушують європейських власників дизельних авто позбавлятися «проблемного» транспорту.

Перша хвиля масового розпродажу дизельних машин в Європі почалася в 2015 році, після дізельгейта за участю компанії Volkswagen (виявилося, що та навмисно перекрутила показники екологічних тестів своїх авто). Тоді влада багатьох європейських країн (Нідерланди, Німеччина, Норвегія, Данія та ін.) Заявили, що їх мета — взагалі позбутися легкового транспорту з дизельними двигунами протягом найближчих 15-20 років.

І хоча час «Ч» настане ще нескоро, законослухняні європейці почали шукати можливість позбутися від «брудного» дизеля і пересісти, наприклад, на «чисті» електрокари (тим більше, їх власникам в деяких країнах пропонують приємні бонуси, зокрема, можливість не платити податок на транспорт). Настрої водіїв підігрівають нові перманентні скандали. Нещодавно Федеральне відомство по автотранспорту Німеччини вимагало відкликати понад 11 тис авто у концерну BMW. Причина все та ж — нібито на цих машинах встановлено датчики, які спотворюють реальні показники викидів шкідливих речовин в атмосферу.

Розпродавати німцям є що. Дизельних авто там залишилося багато — близько 12 млн. штук. Експерти вважають, що найближчим часом на реалізацію буде виставлено, як мінімум, чверть цього автопарку.

Як продають старі машини і як їх купити

Як розповів «Мінфіну» Сергій Креймер, система продажів старих машин в Німеччині виглядає наступним чином: банки, лізингові та страхові компанії акумулюють великі автопарки і виставляють їх на аукціони. Брати участь в них в якості покупців можуть лише компанії, що мають відповідні ліцензії. Вони подають свої цінові пропозиції, на підставі яких і визначається переможець торгів. Потім ці авто відправляють у «дрібний опт» — в різні салони і на майданчики з продажу б/у техніки. На кожному з етапів автомобілі дорожчають на 10-15%.

Українські посередники, в залежності від партії авто, яку вони готові викупити, можуть працювати або з великими оптовиками, безпосередньо беручи участь в аукціонах, або з дрібними салонами, де машини можна купувати поштучно. В останніх легковик можна придбати і приватно.

В принципі великі продавці (страхові компанії і банки) вкрай рідко йдуть на розпродажі. Більш того, вони намагаються тримати ціни і диктувати покупцям свої умови. Наприклад, в більшості випадків фірма набуває «кота в мішку» — судити про стан авто вона може лише з короткої анотації та не бачить «живої» машини до покупки. Не рідкість і випадки, коли покупець, який виграв автомобіль на торгах, в результаті його так і не отримує. А ось зворотна ситуація — коли фірма купила авто, але відмовилася його забирати — загрожує штрафними санкціями.

Але останнім часом ситуація змінилася. «На складах зависли тисячі машин. Перелік «сумнівних» авто тільки розширюється. Наприклад, недавно у влади виникли претензії до Mercedes Vito і C- класу. Щоб їх переобладнати і привести до європейських екологічних вимог, потрібно не менше 3,5 тис.-4 тис. євро на одне авто. Тому продавці нервують і намагаються від них швидше позбутися, тим більше, що Mercedes — один з найбільших учасників аукціонів», — розповів« Мінфіну» Сергій Креймер.

Власник майданчика з продажу б/у авто під Лейпцигом Олег Чуприна (свого часу емігрував з України) очікує, що червневі автомобільні аукціони в Німеччині намацають цінове дно. Подаючи заявки на дизельні авто, Чуприна знизив стандартну для таких моделей цінову пропозицію відразу на 15%. «Поки невідомо, що я в підсумку виграю (учасники торгів не бачать пропозицій своїх конкурентів), але ставити ціну вище не буду. Як мені потім ці машини продавати? Попит на дизельні моделі впав, і єдине, чим можна спокусити роздрібного покупця — це знижка», — розповів експерт. За словами Сергія Крейсера, ціни на моделі середнього класу опустяться на 1,5-2 тис. євро.

Особливо чекають зниження цін посередники з України, які вже замовили великі партії авто. «Хочуть купити у мене і у колег, орієнтуються на малолітражки — Volkswagen Golf, Ford Focus, Ford Fiesta, Kia Rio, Peugeot 307 і ін. Середній бюджет — до 10 тисяч євро», — зазначає Чуприна. Наші співвітчизники — бажані гості в німецьких автосалонах. «Багато дизельних авто — Volkswagen, Audi, Porsche та ін. — виставляються на аукціони зі спеціальною позначкою «тільки поза територією ринку ЄС», — розповів Креймер.

Чи будуть знижки в Україні

Поки роздрібні ціни на дизельне авто в Німеччині ще не рушили вниз. Наприклад, на mobile.de (велика електронна база виставлених на продаж машин) дизельний Ford Focus 2013 року випуску з пробігом 160 тис км продається за 7,5 тис. євро. А за Volkswagen Golf 2014 року з пробігом трохи більше 100 тис. км просять близько 20 тис. євро. Але, як прогнозують експерти, вже незабаром дизельні автомобілі подешевшають, як мінімум, на 1,5-2 тис. євро. А машини нижче Євро -5 (випущені до 2010 р) — ще більше. Скажімо, на тому ж mobile.de Peugeot 307 2003 року випуску з пробігом близько 400 тис. км продається всього за 800 євро. Інша справа, що в Україні він «не прохідний» (в нашу країну можна ввозити машини стандарту не нижче Євро-5), але цілком підійде тим, хто готовий їздити на евробляхах.

Українські посередники, з якими поспілкувався «Мінфін», підтвердили готовність закуповувати дизельні авто в Німеччині.

«Нам оптовик пообіцяв хороші ціни — від 5-6 тис. євро за малолітражку 2012-2013 року випуску. Якщо такі ціни будуть, готові викупити відразу 10-15 машин. До кінця року плануємо завезти авто по максимуму, адже незрозуміло, чи продовжать закон про пільгове розмитнення (№3251 — «Мінфін»), термін дії якого закінчується вже 1 січня 2019 р», — розповів власник фірми «Авто з пробігом з Європи» Сергій Кушнірук. При цьому він не називає цін, за якими німецькі дизельні авто будуть продаватися у нас. «Все вирішать попит і пропозиція. Віддавати за три копійки не будемо, але і затарювати склади не хочемо», — пояснив продавець.

Зараз українські продавці авто явно не націлені на розпродаж. Той же Ford Focus, який в Німеччині коштує 7 500 євро, на autoria.ua виставлений за $12 000. Наші водії віддають перевагу саме дизельним моделям, які більш економні, ніж бензинові. А так як кредити на нові машини по -колишньому доступні небагатьом, українці шукають можливість придбати порівняно недороге імпортне авто. За даними асоціації «Укравтопром», в першому кварталі цього року в Україну поставили більше 51 000 імпортних авто, що на 31% більше, ніж за аналогічний період минулого року. Легкових моделей завезли 41,5 тис. шт., а це на 43% більше, ніж в першому кварталі 2017 року. Авто з пробігом з них — більше половини. Головним постачальником старих іномарок до нас є Німеччина — понад 7 000 шт.

За даними асоціації «Укравтопром», в квітні цього року первинну реєстрацію пройшли 13300 легкових автомобілів, з них — 6800 нових і 6500 таких, що вже були в експлуатації. При цьому, в сегменті нових автомобілів приріст первинного ринку склав всього 5%, а вторинного — цілих 44%. З початку року парк б/у авто в Україні поповнився на 25,2 тис. шт, що на 85% перевищує аналогічні показники минулого року.

Формально на піку такого попиту у наших продавців немає причини різко знижувати ціни. Але розпродажі все ж можуть бути, якщо в Україну понавозять занадто багато старих автомобілів. А таке цілком може бути, — каже Сергій Креймер. Готуючись до можливого закінчення терміну дії закону №3251 про пільгове розмитнення машин (згідно з ним потрібно платити приблизно 30% від митної вартості авто, що, як мінімум, удвічі менше, ніж до прийняття закону), наші посередники спробують імпортувати якомога більше транспорту. Наприклад, в США, де процес транспортування та оформлення більш тривалий, ніж для авто з Європи, українці вже замовили стільки контейнерів, що спровокували їх дефіцит і зростання цін на перевезення. Стандартні знижки, які готові надавати наші продавці, якщо ринок буде переповнений, - 500-1 тис. євро.

Костянтин Соприкін