Ультра-низький податок на газ досяг мети, час його піднімати

Взагалі виступаю за уніфікацію «паливного» податку, тобто щоб акциз з кожного літру моторного палива — бензину, газу, дизелю — був однаковим. Але наші законодавці виявились більш гуманними, врахували меншу енергетичну цінність автогазу (більший розхід), тому акциз пропонується на 20% нижче «бензинового».

На мій погляд, насамперед йдеться про справедливість. Чому сьогодні водій машини на бензині платить акцизу в чотири рази більше (акциз 213 євро), ніж хто на газу?

Може, той газ — це якийсь унікальний енергоносій, що пахне трояндами? Ні. Це такий же продукт нафтопереробки, як бензин або дизель.

Нагадаю, ультра-низький податок на газ 15 років тому запровадили з метою популяризації цього пального. Зробили за європейською калькою. Мету було досягнуто: Україна стала світовим лідером по споживанню LPG на транспорті (а Європі частка газу на транспорті «нуль цілих…», ну ви в курсі). У 2021 році 30% у балансі моторних палив припадало на автогаз. По обсягах (а це було 2 млн т на рік), ми увійшли в п’ятірку найбільших споживачів на планеті.

Прекрасно, ціль досягнуто, а отже — двері зачиняються. Цей принцип працює у всіх програмах такого роду в цивілізованому світі. Колись у Європі були пільги на встановлення ГБО, а тепер — на придбання електромобілів. Мине декілька років, не буде й цих пільг.

На скільки подорожчає газ на автозаправках

А тепер про головне — ціну. Так-от, підвищення акцизу додасть десь 4,5 грн/л. У стандартних умовах здорожчав би газ з 26,5 до 31 грн/л (через страйк польських перевізників ситуація нестандартна, газ сягнув 34 грн/л, у деяких мереж зник взагалі).

При бензині по 55 грн/л було 48%, а стане 56% від ціни бензину. Це при тому, що таксисти — найбільш показова та економна публіка — вважають газово-бензиновим паритетом 80% (розхід газу більше на 15−20% за бензин). Тобто економія відносно бензину збережеться й чимала!

Читайте також: Чи буде в Україні паливо після блокування польського кордону

Дизель на черзі

Для максимально більшого ефекту треба звернути увагу й на дизель. Там теж дуже низький податок й відносно бензину, й відносно ставок, які нам показує Євросоюз у якості орієнтирів.

Зрозумійте нарешті: країні потрібні гроші, окрім податків нема чим фінансувати армію.

Якщо ми всі не усвідомимо, що податки треба платити й шукати будь-які можливості для закриття «податкових» дірок, не виключено, що згодом не тільки з Харкова, а й з Полтави доведеться евакуюватись.

За нашими розрахунками, підвищення акцизу на газ надасть бюджету додатково 1 млрд грн на місяць.