Експерти кажуть, що жорсткі санкції спричинять банкрутство компаній країни-агресора.

«Відсутність рейсів — смерть аеропортам, інфраструктурі та втрата величезної кількості робочих місць»

Громадянська авіація Росії не переживе цієї війни і вже практично мертва, вважає експерт з авіаційного права Андрій Гук.

«Таких санкцій та такої авіаблокади авіація ще не знала ніколи. Це не порівняється навіть з Іраном (санкції проти цивільної авіації у 2018 році, з відключенням від системи платежів SWIFT — ред.)», — говорить про масштаби наслідків фахівець.

Декілька причин таких наслідків:

  1. Закриття повітряного простору європейськими країнами та Великобританією своїх просторів для російських авіакомпаній. Іншими словами — нікуди летіти на захід, тільки до Білорусі.
  2. Заборона постачати літаки та запчастини до Росії, насамперед Airbus. Це означає, що навіть ті, хто хотів би літати до РФ, не зможуть, тому що у разі поломки літака не зможуть направити деталі.
  3. Лізингові та страхові компанії вже відмовляються працювати з Росією. Наприклад, Ірландія, де оперують більшість найбільших лізингодавців літаків, вже оголосила про те, що не працюватиме з РФ.

«Тому в Росії залишаються лише свої старі літаки, які себе не дуже добре показали. Є варіант, що авіакомпанії не повернуть літаки в ЄС та лізингодавцям, але без техобслуговування та запчастин літатимуть вони недовго», — пояснює Андрій Гук.

Він додає: однозначно можна говорити про повну втрату РФ міжнародного авіасполучення.

«А це спричиняє втрату величезної кількості робочих місць високоспеціалізованого персоналу, втрату цілих галузей — туризму, агентського ринку вантажних перевезень, технічних галузей. Також відсутність рейсів — смерть аеропортів, інфраструктура, їх нерентабельно буде утримувати», — пояснює експерт.

Читайте також: Нові санкції проти Росії: як вмиратиме путінська Імперія зла

Що залишиться у пасажирській авіації Росії

За словами Андрія Гука, внутрішні рейси після закриття неба Європи в Росії зможуть виконувати лише на літаках власного виробництва та на старих Ту, Іл, Ан. А в інші країни пасажири зможуть поки що літати з пересадкою.

«Теоретично, зможуть літати через Стамбул, але це буде все одно дрібниця у порівнянні зі значним connectivity (мережею різних напрямків — ред.), які мала Росія», — каже експерт.

Він зазначає: Туреччина ще не сказала свого слова, адже для цієї країни туризм становить більшу частину ВВП.

«Але вже не раз між РФ і Туреччиною закривався в'їзд для російських туристів. Думаю, що й Туреччина буде закрита для Росії, адже від Туреччини Україна отримує значну підтримку. Ця дрібниця не втримає всі галузі та інфраструктуру. І літатимуть швидше турецькі авіакомпанії, не російські», — робить висновок Андрій Гук.

Читайте також: Нова реальність для економіки Росії: Гірше, ніж у серпні 1998 року

«Більшість перевезень у Росії перейде на наземний транспорт»

Закриття неба Європи означає, що Росія не зможе літати до Європи та Америки, вважає Олександр Мироненко, редактор сайту Avianews.com.

«Але це не найстрашніше для них, особливо в епоху covid, коли міжнародний трафік сильно впав. Істотніше те, що санкції забороняють постачання нових літаків та запчастин до вже переданих літаків», — зазначає фахівець.

За його словами, 90% флоту цивільної авіації у Росії — це літаки західного виробництва.

«Аерофлот зі значною часткою держави скрізь вихвалявся, що літає на нових Боїнгах та Аеробусах з Америки та Європи. Відсутність запчастин означає, що за кілька місяців літаки можуть просто стати «на прикол», — прогнозує він.

Авіації Росії не допоможуть навіть російські літаки Суперджет та МС21. Там значна частка імпортних комплектуючих, отже, санкції призведуть до відсутності компонентів для складання російських літаків.

«Якщо Європа не відступить назад, більшість перевезень у Росії перейде на наземний транспорт, що, враховуючи розміри країни, катастрофа. Поїзд із Владивостока до Москви їде тиждень», — пояснює експерт.

Читайте також: Дві причини, чому Україна переможе

«Авіакомпанії можуть за кілька місяців стати банкрутами»

Закриття неба — насамперед економічна санкція, яка завдасть удару по фінансах авіаперевізників, вважає авіаксперт Богдан Долінце.

«Якщо порівнювати її ефективність, то вона буде подібна до локдауну на початку пандемії коронавірусу. Компанії, які історично літали переважно до Європи, можуть протягом кількох місяців стати банкрутами, якщо не буде державної підтримки або коштів власників», — пояснює він.

Через закриття повітряного простору Європи російським літакам доведеться облітати їх на своїх маршрутах, що вплине не лише на тривалість перельотів, а й на їхню вартість.

«Рівень цін варто очікувати, як у перші місяці після початку пандемії, за умови, що держава не дотуватиме авіакомпанії. Але це максимум на 20−30%», — зазначає експерт.

На думку Богдана Долінце, закриття неба більше «працює» на довгострокову перспективу.