►Підписуйтеся на «Мінфін» в Instagram:
головні новини про інвестиції та фінанси

Чіпи пам’яті — ключовий компонент цілого ряду продуктів. Їх можна знайти у смартфонах, ігрових консолях, домашніх приладах та навіть автомобілях.

Тімоті Уй, помічник директора Moody’s Analytics, вважає, що головна проблема — це те, що пропозиція чіпів змінюється надто повільно, а попит на них стрімко зростає.

«Уряди теж зацікавлені у цій галузі, бо вони сприймають її як питання національної безпеки», — додає він.

Чіпи поширені всюди — без них багато продуктів не працюватимуть. Виробники авто вже відчули це цього року, коли нестача чіпів змусила їх призупинити вирбництво.

За деякими прогнозами, дефіцит чіпів може тривати до 2023.

Чому виникла нестача

Виробництво чіпів — складний і капіталомісткий процес, на який йдуть тижні, пояснює Уй. А на їх дистрибуцію часу йде ще більше, додає він.

Пропозицію мікросхем не можна наростити одномоментно — на побудову та обладнання фабрик можуть піти роки. Ця капіталомісткість чіпів призвела до концентрації їхнього виробництва у руках кількох компаній, і кожне нове покоління чіпів підіймає бар'єри для входу в галузь.

Різниця між поколіннями чіпів

Процеси виробництва різних поколінь напівпровідникових мікросхем відрізняються. Новіші чіпи мають більшу прибутковість — це стимулює виробників інвестувати у їхнє виробництво, замість того, щоб збільшувати випуск чіпів старшого покоління, каже Уй.

Цим частково пояснюються проблеми автоіндустрії — виробництво машин потребує тисячі мікросхем, переважно старшого покоління, а смартфонів — невелику кількість нових чіпів.

Читайте також: Tesla хоче купити завод з виробництва чіпів. Завдання — подолати дефіцит напівпровідників

Однак, додає Уй, компанії вже адаптуються — найбільші виробники чіпів, як Taiwan Semiconductor Manufacturing Company, Samsung Electronics та UMC вже почали інвестувати у додаткові заводи.

Чому зацікавлені уряди

Криза змусила уряди збільшити інвестиції у свої виробничі потужності та ланцюги поставок мікросхем. Про свої наміри розвивати цю галузь вже заявили Південна Корея, Китай, США та ЄС.

Втручання урядів може допомогти зрівняти конкурентні умови та полегшити деякі викликані дефіцитом проблеми — особливо ціну чіпів пам'яті, оскільки лише кілька міжнародних компаній контролюють їхній ланцюг поставок, сказав Уй.

Субсидії та непряма підтримка урядів дозволять увійти до галузі маленьким місцевим компаніям. Вони, швидше за все, обмежаться чіпами старшого покоління, але це дозволить автомобільній галузі закрити нестачу, вважає експерт.