Що спричинило публічний вихід компанії

Wise скористався зростаючим попитом — за період від березня 2018-го до березня 2019 року компанія отримала дохід у розмірі 177,9 млн фунтів стерлінгів, березень 2019 — березень 2020-го — 302,6 млн фунтів стерлінгів. Востаннє за аналогічний період компанія отримала 421 млн фунтів стерлінгів, збільшившись на 136% лише за два роки.

У липні 2020 року компанія Wise здійснила оцінку під керівництвом інвесторів у розмірі $5 млрд, що зробило її однією з найкращих європейських технологій.

Сьогоднішнє IPO робить Wise найбільшою технологічною компанією з ринковою капіталізацією в $11 млрд.

При ціні $11 за акцію на аукціоні прямого лістингу частка Крісто Кяерманна в Wise у розмірі 18,8% оцінюється в $2 млрд. Його партнер Таавет Хінрікус володіє 10,9% акцій вартістю $1,1 млрд, що робить їх першими естонськими доларовими мільярдерами в списку Forbes.

Читайте також: Казахстан, Гаїті, США, Європа: як українські IT підкорюють світ

Динаміка розвитку Wise

Зростання доходів Wise було спричинено постійним збільшенням операцій. У 2019 фінансовому році 6 млн клієнтів Wise обробили $37 млрд у валютних переказах (корпоративних та особистих). У 2020 фінансовому році ця кількість зросла до 8 млн клієнтів та $58 млрд міжвалютних переказів.

У 2021 фінансовому році Wise вже мав 10 млн клієнтів та $74 млрд переказів.

Наразі Wise обробляє $6 млрд міжнародних платежів щомісяця для 10 млн клієнтів, стверджуючи, що економить користувачам близько $1,5 млрд на рік на банківських комісіях.

IPO Wise відбувається на підйомі зростання доходів та оцінок ряду фінтех- і платіжних компаній під час глобальної пандемії. Тільки в Європі інвестори збільшили вартість запуску онлайн-платежів Checkout.com з $5,5 млрд у червні 2020 року до $15 млрд у січні 2021-го. А популярний fintech Klarna потроїла свою оцінку лише за півроку з $11 млрд до $31 млрд у березні.

Читайте також: Robinhood подала заявку на проведення IPO

Як все починалося

Заснований в 2011 році стартап, раніше відомий як Transferwise, пропонує недорогі грошові перекази в 56 різних валютах. Кяерманн і Хінрікус заснували Wise після того, як, за їхніми словами, «втомилися втрачати гроші в банках» через комісійні, які вони платили за відправку грошей між Лондоном, де вони працювали, та їхньою рідною Естонією.

Wise стверджує, що відправка 1000 фунтів стерлінгів (GBP) в США обходиться у неї на $18 дешевше, ніж у Western Union.

Як заявили засновники Forbes у 2016 році, Wise виріс із механізму економії грошей, який уклали двоє естонців із Лондона. У той час як Кяерманн працював у Deloitte, а Хінрікус — у Skype, пара розробила систему, щоб уникнути сплати комісій у розмірі від 10% до 12% за основні щомісячні операції, коли одній людині потрібна була естонська крона, а іншій — британський фунт стерлінгів. «Ми зрозуміли, що насправді немає потреби переносити гроші. Не потрібно робити міжнародний переказ, оскільки гроші вже існують там, де вони потрібні», — зауважив Хінрікус ще у 2016 році.

Естонські інженери програмного забезпечення придумали просте рішення: Хінрікус перераховував євро зі свого естонського банківського рахунку на естонський рахунок Кяермана, тоді як той перераховував фунти зі свого британського рахунку HSBC на рахунок Хінрікуса у Ллойді. Це заощадило їм збори за міжнародні перекази, а також від обміну валюти, оскільки вони використовували реальний обмінний курс, відомий як середньоринковий.

ОВДП онлайн від ICU Trade: 10,5% в грн, 3% — в доларах США

Ідея поширилася на інших естонських емігрантів, які побачили значну економію в обміні грошей таким чином. Форум обміну грошима, пов’язаний зі Skype-чат, перетворився на TransferWise в 2011 році. Пара кинула роботу та самофінансувалась на рік, перш ніж розподілити близько $1,3 млн.

«Чорний лебідь» Wise

Стартап привернув світову увагу через рік, коли мільярдер Пітер Тіл інвестував у Wise $6 млн. У 2014 році мільярдер Річард Бренсон вклав вже $26 млн за нерозкритий пакет акцій.

Джеппе Ріндом, засновник данської фінансової компанії fintech Pleo, заявив Forbes, що Wise народився під час «чорних лебідів» фінансової кризи. Про успіх Wise він каже: «Wise кидав виклик кордонам, не створюючи ворогів, працював із ЗМІ, не переходячи на ажіотаж, і інвестував у свою культуру, а не лише в свій продукт».

Тим часом Wise розширив сферу послуг з переказу грошей, пропонуючи мультивалютні банківські рахунки та бізнес-рахунки, призначені для глобальної діяльності. Наразі Wise вже дістався простору, яким традиційно управляють банки — випущено 1,6 млн дебетових карток.

Бажаєте знати про фінанси та інвестиції більше? Стежте за ексклюзивними матеріалами «Мінфіну» в телеграм-каналі.