Чому наш авторинок легко відбувся

За даними Укравтопрому, в листопаді реєстрація нових авто в Євросоюзі у річному вимірі знизилася на 12% (до 897,7 тис штук). У деяких країнах падіння побило всі рекорди. Скажімо, у Франції — «мінус» 27%, а в Іспанії — «мінус» 18,7%.

Натомість вітчизняний авторинок переніс карантин на подив легко. «Цього року показники у нас будуть одними з кращих у Європі. Щоправда, поки що не за обсягом продажів, а за динамікою. За підсумками 2020 року в Україні буде реалізовано близько 83−85 тисяч нових авто. Це на 5% менше, ніж у 2019 році. Але в Європі падіння за підсумками року буде 15−30%», — говорить керівник компанії Autoсonsulting Олег Омельницький.

За його словами, причин таких успіхів декілька. По-перше, в Україні не так жорстко, як у тій же Європі, діють карантинні обмеження. Тобто, і салони, і авторинки, як мінімум, відкриті, і машину є де купити.
«У людей не було обмежень на пересування, а дилерські центри налагодили продаж в режимі онлайн з можливістю адресної доставки автомобілів клієнтам», — розповідає менеджер з комунікацій компанії «Ніссан Україна» Володимир Іванов.

По-друге, далеко не у всіх наших співгромадян знизилися доходи. А деякі навіть змогли поліпшити своє матеріальне становище, тому готові пересідати на нові авто.

Читайте також: Головні везунчики і лузери-мільярдери в 2020 році

По-третє, у карантинному 2020 році українці переглянули своє ставлення до автомобілів. «Ще пару років тому у нас просувалися ідеї, що, мовляв, час пересідати на громадський транспорт. Плюс — став розвиватися каршерінг і з'явилося дешеве таксі. Через це стала формуватися тенденція відмови від особистих авто, особливо серед молоді. Але карантин всі змінив. Люди на хвилі транспортних обмежень усвідомили, що автомобіль — це свобода пересування», — каже Омельницький.

Зміна споживчих настроїв підштовхнула зростання попиту на б/в авто. Люди збирали останні заощадження, щоб купити недорогу машину і не залежати від транспортних обмежень на хвилі карантину.

«У сегменті старих авто триває бум. Щомісяця продається до 40 тисяч авто, що набагато більше, ніж в салонах (7−8 тисяч штук на місяць). Тому частка б/в ринку продовжує зростати», — констатує Омельницький.
У продавців дуже райдужні плани і на наступний рік. Однак покупців дочекаються не всі.

Електрокари виходять з моди

Хоч автомобільна статистика і виглядає «спокійною», структура продажів машин в Україні помітно змінилася.
«Цього року українці ще більше полюбили кросовери. Особливо B і C класу. Можна припустити, що наступного року цей тренд буде посилюватися», — говорить Володимир Іванов з «Ніссан Україна».

А ось електрокари так і не стали популярними. «Хоча за електрокарами діють безпрецедентні пільги — нульові ставки за акцизом, ПДВ, ввізним митом, рекордного зростання їх продажів не спостерігається. Минулого року в салонах було реалізовано близько 670 таких авто, цього — до тисячі. Частка електрокарів — всього до 1% ринку. Очікуваного прориву не сталося», — констатує Олег Омельницький.

Продаються в Україні, в основному, б/в електрокари, а салони, як і раніше, не роблять на них ставку. Це перетворює Україну на кладовище вживаних електрокарів. Що може стати проблемою як для власників таких авто, так і для країни загалом. Адже доведеться вирішувати питання з утилізацією акумуляторних батарей, а це не дешевий і «брудний» для екології проект.

Одна з головних причин — слабкий розвиток інфраструктури. Зарядні станції і сервіс для електрокарів з'являються, але не так активно, як того вимагає ринок. Простий приклад: трасою Київ-Одеса в районі Умані відкрився великий комплекс для електрокарів. Але влітку там черги на 3−4 години. У підсумку, шлях до Одеси, замість 5 годин, розтягувався на вісім.

«На хвилі зниження цін на автогаз виявилося, що електрокари не такі вже й вигідні. Якщо вважати всі початкові вкладення та залишкову вартість авто, то електромобіль вигідніший, хіба що, при дуже великих пробігах. Тобто, перша хвиля моди на електрокари пройшла, а коли підключився раціональний підхід, бум закінчився», — зазначає Омельницький.

Попит на електрокари тримається з боку жителів приватних будинків, які встановлюють зарядки прямо у дворах і дешево заряджають авто за нічним тарифом на електроенергію.

В чергу за автомотлохом

Ще одна тенденція, яка визначає розвиток вітчизняного авторинку — зміщення попиту в бік зовсім дешевих авто. Йдеться про б/в машини вартістю до $ 5 тис.

За такі гроші можна купити старі (2000-х років випуску) Volkswagen, Renault, Peugeot та ін. Попит на них прискорив карантин, коли люди гарячково збирали останні гроші, щоб купити хоч якийсь засіб пересування. І, доки бушує епідемія, попит на такі машини буде стабільно високим.

Читайте також: Схема з євробляхами закрита: як тепер заощадити на ввезенні авто

На цій хвилі в Україні збільшилася пропозиція недорогих б/в авто, які зараз постачають вже не тільки з Європи і США, але і, наприклад, з Канади (з якою у нас діє митний безвіз і є пільги за ввізними митами).
А ось бум в сегменті елітних авто, який спостерігався ще декілька місяців тому, під кінець року пішов на спад.

Читайте також: Попит на вживані авто в листопаді зріс на 12%

У підсумку, якщо брати річну статистику, то, наприклад, продажі Lexus, за даними асоціації «Укравтопром», в листопаді пішли в «мінус» на 10,5% (у порівнянні з аналогічним періодом минулого року), Mercedes — на 28, 4%, Porsche — на 45,7%. А ось продажі відносно недорогих Ford, навпаки, зросли на 102,4%, а ще доступніших за ціною Ravon — майже на 300%.

Коли з'являться відкладені новинки

Продавці сподіваються, що попит на авто буде зростати в міру відновлення економіки. «Покупцям запропонують новинки, запуск яких так і не відбувся цього році через локдаун і карантинні обмеження. Наша компанія, наприклад, представить абсолютно новий Nissan Juke, дебют якого спочатку планувався цього року», — розповів Володимир Іванов.

Втім, мутуючий коронавірус ставить під сумнів перспективи зростання економіки. Якщо наступного року будуть нові локдауни, світовий автопром також постраждає. «Можуть бути затримки з поставками і випуском новинок», — уточнює Олег Омельницький.

Щоправда, як зазначає економіст Олексій Кущ, світовий автопром вже отримав карантинні уроки, і намагається диверсифікувати бізнес-ризики. «Виробники намагаються йти від складних ланцюжків, коли запчастини випускаються в різних країнах і їх буквально доводиться збирати світом. Що є проблемою в періоди локдаунів», — пояснює він.

Але швидко перебудувати схеми автовиробництва і логістики навряд чи вийде. Тому любителям автомобільних новинок варто запастися терпінням і грошима. Можливо, новинки також зростуть в ціні, що пов'язано з додатковими витратами на виробництво і логістику в карантинних умовах.

А ось ціни на б/в авто наступного року будуть знижуватися. По-перше, на ринку склався надлишок пропозиції, що змушує продавців йти на поступки (реальний торг на авто вартістю до $ 5 тис — близько $ 300−500).

По-друге, якщо у 2021 році в Україні повернуть обов'язковий техогляд (а такі плани є), причому за європейськими стандартами, багато українців почнуть виставляти свої старі машини на продаж. «Щоб пройти такий ТО, доведеться або багато вкластися в автомобіль, або зовсім його продати. До 30% нашого автопарку може стати «непрохідним», — прогнозує Олег Омельницький.