Мінфін - Курси валют України

Встановити
16 жовтня 2020, 14:00

Як знайти «свого» єдинорога і заробити 350% прибутку

Згідно з дослідженням онлайнової бази даних компаній, людей та інвесторів CrunchBase, прибуток інвесторів, які вкладають гроші в стартапи, становить близько 676%. Якщо з цієї цифри прибрати власників, які самі інвестували в свій бізнес, то навіть половина або четверта частина складе 350 або 175% прибутку. 

В цьому ж дослідженні зафіксовано, що вже після 18 місяців роботи стартапа інвестори можуть вдало вийти з проекту. Втім, і ризики таких інвестицій є доволі високими. Проект може банально «не злетіти» або виникнуть проблеми із засновниками. «Мінфін» розбирався, як зменшити ризики, інвестуючи у стартап ще на етапі ідеї.

Що таке стартап

Питання «що таке стартап?» досі залишається дискусійним. Найчастіше під цим поняттям мають на увазі нову компанію, що будує бізнес на основі інновацій або інноваційних технологій. Її засновниками є невелика група людей, які тільки починають виходити на ринок і відчувають хронічну нестачу ресурсів.

В Україні підхід дещо інший. Як розповів керівник проектів та програм Українського фонду стартапів Ігор Маркевич, у нас стартапом називають не тільки ті компанії, де є інновації, а й включають ті компанії, які вже є на ринку і володіють немалими ресурсами. Тобто, стартапом може вважатися будь-який бізнес, який має потенціал зростання і масштабування.  

Пошук джерела фінансування є першочерговим завданням стартаперів, адже без такої підтримки навіть найкраща ідея залишиться нереалізованою. Інвестиція в  стартап нагадує придбання новобудови: чим раніше вкласти гроші, то більший прибуток можна отримати. Але й ризик втратити все також буде більшим. 

Читайте також: Де знайти гроші на запуск і розвиток стартапа. Шість варіантів

Як інвестувати в стартапи

Інвестувати в стартап можна по-різному. Найбільш поширене приватне інвестування. 

Часто автори нових проектів шукають підтримки у родичів, друзів, знайомих, особливо на початкових етапах фінансування. Якщо ідея справді варта уваги і немає сумнівів у спроможності стартапера її реалізувати, то є сенс стати інвестором такого проекту. Такий вид інвестування грошей в стартапи зручний для початківців. Адже тут немає обмеження по сумі – це може бути як $1 тис., так і $10 тис. Ця стадія пов’язана із непрофесійним інвестуванням.

Інший варіант — підтримка бізнес-ангелів. Йдеться про приватних осіб, які вкладають  кошти в проекти на ранніх стадіях в обмін на частку. «Щоб відбулося повернення інвестицій, сума вкладу повинна бути на рівні $50 тис. Тоді можна говорити про частку 5% в продукті, яка при успішному розвитку подій може вдвічі або втричі помножити вашу інвестицію», – зауважує Ігор Маркевич.

Ще одним способом інвестувати в стартап є участь у пулах та спеціалізованих фондах. Модель передбачає передачу коштів професійним інвесторам, які, власне, вкладатимуть їх в проекти, виходячи зі своєї експертизи, знань та попереднього досвіду.

Інвестор також може скористатися послугами агента, який буде управляти його коштами і розподіляти по стартапах. Але цей варіант в українських реаліях не практикується.

Читайте також: Нова покупка. Баффет вкладеться в стартап Snowflake

Де шукати стартапи

До визнаних лідерів, як, наприклад Ізраїлю, де кожного року з’являється більше 1,5 тис. нових проектів, нам, звісно, далеко. Та все-таки у нас є своя стартап-екосистема.

Для пошуку нових цікавих проектів можна піти кількома шляхами.

Перше – використання профільних ресурсів. Йдеться про бази стартапів, різноманітні спільноти, форуми, інформаційні ресурси. Серед найпопулярніших – ain, mc.today, Startup.ua, hi-Tech.ua тощо. Тут інвестор може подивитися, які стартапи шукають фінансування, і обрати для себе той, у який він вірить.

Другий шлях – networking. Маються на увазі профілюючі конференції та заходи, спрямовані на вивчення перспективних проектів. Відвідуючи їх, інвестори мають можливість не тільки дізнатися про новини у світі стартапів, але й особисто поспілкуватися з їхніми авторами.

Також допоможе шукати  об’єкт для інвестицій моніторинг соцмереж, вивчення авторитетних думок досвідчених інвесторів, налагодженні комунікації із стартаперами.

«Що притаманно стартап-екосистемі, так це легке встановлення контактів з її лідерами. Інвестор може напряму написати листа СЕО стартап-компанії і задати будь-яке питання. У великому бізнесі такої можливості нема, щоб достукатися до керівника, потрібно пройти добрий десяток посередників», – говорить керівник проектів та програм Українського фонду стартапів.

Ще один спосіб пошуку – найняти консультанта, який шукатиме нові проекти і робитиме підбірки перспективних стартапів.

Як розпізнати перспективний стартап

Оцінка перспективності стартапу багато в чому залежить від стадії, на якій він перебуває. На початковій передпосівній (pre-seed) є ідея, команда і тільки прототип продукту. Відповідно, оцінювати проект можна, виходячи з цих трьох параметрів:

  • хто входить у команду і наскільки він здатний реалізувати кінцевий продукт;
  • аналіз продукту чи послуги;
  • особливості і перспективність ринку.

«Якщо ми бачимо, є класна ідея, хороша команда, великий, добре оцінений ринок з неперегрітою конкуренцією, — у такий проект можна інвестувати», – каже Ігор Маркевич.

Також у своїх оцінках можна послуговуватися методом скорингу. Йдеться про оцінку основних критеріїв за 5-бальною шкалою. Якщо алгоритм «ідея-команда-ринок-стратегія» набере умовно 18 балів, тоді є зміст говорити про інвестиції в такий продукт.

Задумуючись над інвестиціями в стартап на ранній стадії, потрібно враховувати, що успіху в подальшому досягають в середньому лише 3% нових ідей. Але при цьому інвестиції в стартапи на даному етапі – це унікальна можливість отримати частку в майбутньому успішному бізнесі при дуже низьких початкових вкладеннях.

Далі йдуть стадії підйомної інвестиції – посівна (seed) та постпосівна (post-seed). Вони вже передбачають маркетингове просування та трекшн, які демонструють, наскільки стартап зміг реалізувати свою бізнес-модель. Тут стартап вже можна оцінювати на об’єктивних показниках. Але тут ми говоримо вже про зовсім інші чеки – на сотні тисяч доларів.

Питання доходу та строків

Розмір і терміни отримання доходу залежать від оцінки стартапу та домовленостей із  стартапером.

На момент інвестування відбувається оцінка стартап-компанії, при якій, зокрема, фіксується відсоток доходу від вкладень. Умовно, оцінка компанії склала $10 тис, 1% від цієї суми через рік складе $100. Але якщо через рік вартість компанії виросте до $50 тис., відповідно $100 перетвориться на $500. 

«Якщо говорити про успішні інвестиції, то такими вони вважаються, якщо на виході зростуть хоча б у півтори рази. Іншими словами, при вкладенні $50 тис., на виході інвестор отримає $75 тис.», – розповідає експерт.

Стосовно термінів, однозначної відповіді теж немає. Все залежить від розвитку стартапу. Свій прибуток інвестор вже може отримати за рік. Але якщо він інвестував на ранній стадії, швидше за все знадобиться більше двох років, щоб капіталізувати свої інвестиції.

Читайте також: Стартапи, зареєстровані за кордоном, повинні платити податки в Україні

Питання ризику для інвестора

Інвестиції в стартапи – одні із найбільш ризикових. Кошти вкладаються не в нерухомість або бізнес, а, так би мовити, в ідею і в команду, яка продає цю ідею. Навіть великі фонди підходять до цього з великою обережністю. За рік вони можуть проінвестувати всього 2-3 стартапи.

Статистика ризиків стверджує, що:

  • 70-80% стартапів або не рентабельні, або відверто збиткові.
  • Потенційні інвестори, в 20-40% випадків мають справу з шахраями, які зникають після отримання коштів.
  • У початківців-стартаперів відсутній практичний досвід ведення підприємництва, що призводить до збитків.
  • Близько 60% вдалих проектів розпадаються через внутрішні конфлікти.

Універсального рецепту, як уникнути усіх цих ризиків немає. Але можна спробувати хоча б по-максимуму себе убезпечити.

Насамперед треба детально проводити перевірку фактів, яку надає стартапер. Перевірити, чи все вони враховують, чи нічого не приховують, хто входить до команди, їхній попередній досвід. Окрему увагу варто звернути, чи є конфлікт інтересів.

Далі треба визначити, чи буде конкретний стартап із запропонованою стратегією розвитку успішним на ринку.

«Українські інвестори вкладають максимально обережно навіть невеликі суми. Якщо говорити про Кремнієву долину в США, то там $100 тис. отримати дуже просто – виключно за свою ідею без попереднього аудиту. Але якщо йдеться про великі суми, то інвестор максимально прискіпливий», – зауважує керівник проектів та програм Українського фонду стартапів.

 Має значення і участь інвестора у подальшій долі стартапу. Іншими словами, інвестор має постійно тримати руку на пульсі і слідкувати за розвитком цього продукту.

Читайте також: Найактивніше буде розвиватися біотех, штучний інтелект і фінтех

Чи варто інвестувати в стартап

Тільки за перше півріччя 2020 року, згідно даних платформи Crunchbase, у світі з'явилося 44 єдинороги — компаніъ-стартапи, які отримали ринкову оцінку вартості понад $ 1 млрд. Разом вони залучили біля $12 млрд, а їх загальна оцінка склала $64 млрд.

Найдорожчими новими єдинорогами стали британський виробник електротранспорту Arrival, американський розробник рішень для безпілотних автомобілів Pony.ai і індійський біотехнологічний стартап Biocon Biologics. Кожну із цих компаній оцінили в $3 млрд і більше.

Серед українських стартапів єдинорогів не багато, але у 2020 році стартапам з українськими коренями вдалося залучити теж значну суму – більше $540 млн. Лідирує банк без відділень Revolut. Інвестиції у $500 млн збільшили оцінку компанії до $6 млрд. Також у першу трійку потрапили маркетплейс для вивчення іноземних мов Preply і мобільний додаток для бронювання столиків у ресторані й оплати рахунків Allset. Суми залучених інвестицій склали $10 млн і $8,25 млн відповідно.

Є напрямки, де проекти найімовірніше будуть виграшні. Зокрема, це ідеї машинного навчання, штучного інтелекту, великих даних, біо-хакінгу, технології в медицині, генної інженерії, агротехнологій. В найближчі кілька років вони будуть залишатися актуальними.

«До того ж доволі часто чималу роль відіграє банальна інтуїція, так звана «чуйка». Не раз вона  ставала інвестору у нагоді. Згадати хоча б випадки із Snapchat чи з Bolt», – наводить приклад Ігор Маркевич. 

Іншими словами, маючи кошти, відмінну інтуїцію, базові знання, варто розглянути варіант інвестицій в стартап.

Ірина Рибніцька

Коментарі - 5

+
+58
bonv
bonv
16 жовтня 2020, 15:26
#
Інвестиції це завжди ризик. Але манить можливістю добряче заробити:))
+
0
Ivan Zayets
Ivan Zayets
17 жовтня 2020, 9:19
#
Статья не о чем. Как можно приводить процент дохода, если не говорить о конкретном проекте и конкретном сегменте рынка. А так это мечты того кто пишет статью.
+
0
sanch ☺
sanch ☺
19 жовтня 2020, 8:35
#
% дохода начинается со слов «если» и зависит от многих «если»..., но утешительный приз в виде рога можно получить (как писал ниже Александр).
+
+7
AleksandrBank
AleksandrBank
18 жовтня 2020, 22:36
#
«Как найти «своего» единорога и заработать 350% прибыли» - как 90%+ становятся Единорогами, об этом статья? :)
+
0
Кирилл Крафт
Кирилл Крафт
16 листопада 2020, 13:37
#
Пока инвестирую в монеты из драгметаллов. Уверен, потом на том же Виолити смогу перепродать и вернуть свои деньги, а может и заработаю, а вот со стартапа и никто гарантии возврата денег не даёт
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися