Мінфін - Курси валют України

Встановити
19 серпня 2019, 8:01

Земельна реформа: які ризики виникнуть для власників, покупців і держави

На початку серпня президент Володимир Зеленський заявив, що Україні потрібна земельна реформа. Є ймовірність, що її розпочнуть вже цього року, а в 2020 — буде створено ринок землі загальним обсягом 40 мільйонів гектарів. 

До чого варто готуватись, запроваджуючи ринок, та які зміни необхідно внести в законодавство для захисту власників, «Мінфіну» розповів партнер Sofiya Law Firm, адвокат Олександр Поліводський.

Земельну реформу анонсували представники кожної попередньої влади. Не стали виключенням і сьогоднішні лідери. Водночас, як правило, заявляючи про відкриття ринку землі, політичні діячі не вказували, як саме його запроваджувати. Або ж озвучені ними методи містили суперечності.

Тому ключове питання полягає не в тому «ЗА» чи «ПРОТИ» скасування мораторію, а як саме потрібно запроваджувати ринок. Для того, щоб відповісти на це питання, слід розуміти сьогоднішні обставини, та розуміти мету, яка стоїть перед нами.

Що ми маємо на сьогодні?

Нині діє Земельний кодекс та близько 22 «земельних» законів і ще кілька інших законів, які також регулюють земельну сферу. Додатково функціонує безліч підзаконних актів. Усі вони формувались у різний час, містять різні світоглядні позиції та нерідко суперечать один одному.

Водночас ринок не сільськогосподарських земель функціонує і особливих нарікань не викликає. Крім того, законодавство дозволяє продавати землі особистого селянського господарства, отримані по безоплатній приватизації.

Варто звернути увагу на рішення Європейського суду з прав людини «Зеленчук і Цицюра проти України». Європейський суд визнав, що мораторій суперечить Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод. А саме базовому праву людини розпоряджатись власністю. А саме, за бажанням продати її. Таких власників ділянок близько 7 мільйонів.

Значна частина сільськогосподарських земель перебуває у власності держави та органів місцевого самоврядування.

Як це зробити?

У першу чергу, слід побудувати системні, прозорі, прогнозовані та гармонізовані з міжнародними принципами ринкової економіки правила на земельному ринку. Такі правила мають забезпечувати захист прав людини, зокрема, право власності і, як наслідок, дозволити залучати кошти в економіку. Залишається лише дати відповідь на ключове і найскладніше питання.

Перш за все, земельні ділянки державної власності слід на деякий час відділити від ринкових правил. Доки не будуть відпрацьовані правила приватизації. Така приватизація має відбуватися на конкурсній основі за прозорої процедури.

Натомість слід приділити увагу створенню умови для реалізації прав власників земельних ділянок. На мою думку, саме лише скасування мораторію без запровадження правил на ринку, які мають зменшити ризики, не можливо. Йдеться про такі ризики:

  • неврегульованість та не системність законодавства, що призводить до правової невизначеності;
  • ризик скуповування землі не з метою ведення господарства, а для спекуляцій, формування впливу, виключно для здавання в оренду;
  • невиконання новими власниками обов’язків щодо збереження земельної ділянки, зміна порядку використання землі, як наслідок – знищення родючого шару ґрунту. Хоча ця проблема існує й сьогодні.

Для уникнення цих загроз слід навести порядок у питанні обов’язків власників щодо збереження своєї ділянки та дотримання екологічних та інших вимог. Зробити це можна тільки маючи чітку систему класифікації земель, яка б базувалася на їх фізичних характеристиках та особливостях використання.

Така класифікація земельних угідь має стати основою для обов’язків власника щодо неї: зберігати у належному стані та змінювати тільки у порядку, який передбачений законом.

Читайте також: Банки готові працювати на ринку сільгоспземлі — НБУ

Досягнути такої мети можна лише прийнявши новий Земельний кодекс, який звів би все земельне законодавство до однієї узгодженої системи та поєднав положення про обмеження на ринку з порядком охорони земель, зміни цільового призначення тощо.

Коментарі - 7

+
+1
irakez
irakez
19 серпня 2019, 10:21
#
Судя по «успешности» запуска рынка электроэнергии, с землей нас ждет такой же эпичный фейл
+
+15
Буква Ґ
Буква Ґ
19 серпня 2019, 11:02
#
Нет таких людей что могут купить землю даже по себестоимости :) Поржал
+
+55
ekassw
ekassw
19 серпня 2019, 14:21
#
Ожидал прочитать конкретику по риски и как от них уберечься. А прочитал набор банальных и очевидных фраз и том, какие законы надо принять...
+
+66
marcher145
marcher145
19 серпня 2019, 22:33
#
Как нужно было бы сделать,
1) написать земельный кодекс(новый), 
2) так сказать начать альфа тест, дать почитать общественности/экспертам и т.д. 
3) дописать поправки
4) начать бета-тест, запустить его небольшой территории(типа области), подержать в такой ситуации его минимум год
5) дописать поправки
6) запуск рынка на всю территорию Украины
+
0
Юрий Новокрещенов
Юрий Новокрещенов
21 серпня 2019, 13:26
#
Ловите мои скромные +++
+
0
Dostoevsky
Dostoevsky
20 серпня 2019, 1:09
#
Проведение земельной реформы в нынешних условиях для Украины чревато надолго закрепиться в списке стран третьего мира. Ещё очень многое необходимо сделать, чтобы такую реформу вводить в полную силу. Не говоря об уровне коррупции, отсутствии неотвратимости действия закона и равенства ответственности перед Законом. А самое главное понимают ли, осознают ли украинцы истинную ценность и те, кто так сильно хочет превратить землю Украины сельскохозяйственного назначения в товар. Это особый актив со всеми последствиями для государственности. Как ни крути Украина аграрная страна. Спешка в данном вопросе, да ещё и в «неопытных руках», кроме всего прочего, может привести и к плачевному результату, в том числе и к противостоянию. Не говоря о возможных повсеместных бунтах и погромах. Нужна тщательная проработка, изучение опыта, установление ограничений и требований. Скажем, собственниками могут быть исключительно граждане Украины либо юридические лица, где учредителями, конечными бенефициарами являются только лица с украинским гражданством. С утратой такого статуса теряется и право на владение землёй сельскохозяйственного назначения. И это всего лишь один момент из перечня. Свою ошибку Украина с болью поймёт лет через десять – пятнадцать, но будет поздно. Мир изменится…
В сегодняшней ситуации это выглядит как, например, безграмотному нищему в лохмотьях с большими долгами прийти к держателям векселей и предложить себя в качестве товара. Какая участь ждёт его?..
+
0
kotmatroskin
kotmatroskin
24 серпня 2019, 11:16
#
А по-моему, эта земельная реформа запускается под определённую группу лиц, у которой есть деньги и силовой ресурс. Учитывая доступ у этих лиц к деловым западным деньгам, можно ожидать «успешное внедрение» реформы. Сорри, за негатив, но опять попадут селяне.
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися